Thursday, January 30, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 2, Chapter 20

Aku sampai kat Changi Airport dalam pukul 8.00 malam. Semasa aku keluar dari balai ketibaan, liar mata aku memerhati sekeliling, Aku survey himpunan manusia yang berkerumun di pintu luar tu. Satu-persatu aku perhatikan sehingga mata aku tertumpu pada namaku yang terpampang atas papan nama yang dibuat dari manila card.

Aku terus mendapatkan orang yang memegang papan nama tu. Dia memberikan sampul yang agak besar dan tebal padaku dan berlalu pergi.

Aku buka sampul. Isi sampul tu aku keluarkan. Tiket kapalterbang ke Mauritius dan sebuah telefon bimbit.

Aku mengambil tempat duduk di salah satu kerusi yang beribu-ribu bilangannya di Changi Airport tu sambil menunggu penerbangan aku ke Mauritius. Aku switch on handphone baru tu, aku belek-belek skit cam jakun tak penah dapat handphone.

Aku terkilan juga kerana pergi tergesa-gesa dan yang paling buat aku terasa adalah kerana aku tak dapat nak berterus terang pada Yusuf. Maafkan aku Suf!. Tapi, aku yakin Yusuf akan memahami apa yang sebenarnya terjadi dan ianya tak akan menjadi kejutan baginya. Yusuf kenal siapa aku.

Famili aku pula tak menjadi masalah sangat. Orang yang paling penting dalam hidup aku telah aku hubungi di kampung dan aku mengatakan bahawa aku ada tugas di luar negara untuk beberapa bulan. Emak cuma kata - jaga diri bebaik dan solat jangan lupa!.

Handphone baru aku berbunyi.

“Hello Alia” aku menjawab dengan senyuman. Gerenti Alia yang call aku. Siapa lagi yang tau nombor fon ni selain pemberinya.

How was the flight, As?”

Oh!, flight was all right...cuma the anticipation to meet you..tu yang tak tertanggung."

You are such a sweet talker la, As. Bila agaknya As akan kembali ke hati Alia ini?”

Aku tengok jam, baru kul 8.15 malam flight pukul 9.00 malam.

Hmm…aku mendesah seketika, mencuri sedikit masa untuk merangka jawapan kepada soalan yang diajukan oleh Alia.

“Alia, pernahkah diri ini disingkir dari hatimu itu?,” aku mengajukan soalan sebagai jawapan kepada soalan yang diberi padaku.


“Tak pernah As, ni Alia yang As kenal dulu, Alia Abadi, seabadi dirimu dalam hati ini.”

No comments: