Thursday, January 23, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 2, Chapter 17

Pagi Isnin menjelang. Monday blues.

Selalunya, ramai yang malas dan berat nak buat kerja pada pagi Isnin. Aku pun kerap kali rasa begitu juga, tapi tidak pada pagi ini. Aku seperti biasa sampai awal. Aku duduk dalam pejabatku menyiapkan laporan dan ulasan yang aku perlu bentangkan pada Alia.

Hari ini aku merasa tenang. Langkah aku terasa ringan, macam berjalan atas udara. Ketika membuat kerja tu pun, aku bersiul-siulan. Sarah, setiausaha aku, pun agak hairan dan menjengukkan kepalanya untuk meninjau keadaan aku.

Are you okey, Encik As? Lain macam saja bunyi pagi pagi ni”

More than okey!” jawab aku sambil melemparkan senyuman padanya. Aku taklah gemar sangat dengan Sarah ni, yang agak blur dan lembab dalam buat kerja. Asyik sibuk dengan rambut dia jer 24 jam. Macam lawa sangat rambut berketak-ketak dia tu, keras cam berus sabut jer pada pandangan aku.

Tapi aku dapat tahu, dia ada kena mengena dengan Encik Hashim, anak buah sepupu sepapat kaum kerabat dia gak la. Jadi, aku tak dapat cakap apa, tahan sajalah kerenah minah sengal ni. Kalau tak kerana hubung kait tersebut, memang lama dah aku bagi notis berhenti kerja.

Pada hari Jumaat sebelumnya, Alia telah memberi tahu pejabatnya yang dia akan masuk ke ofis hari ni. Setiausaha aku dah mengesahkan appointment aku dengan Alia sebaik sahaja mendapat panggilan dari setiausaha Alia.

Fasa kedua kini di dalam status aktif.

Fasa pertama telah berjalan dengan lancar. Tiada masalah langsung. Pertemuan aku dengan Alia pada malam tadi di Eastin Hotel juga berjalan seperti dirancangkan. Aku telah memberikan status report pada Alia tentang kelicinan perlaksanaan fasa pertama. Macam buat report untuk Lembaga Pengarah pulak rasanya.

Waktu sudah hampir jam sepuluh pagi, namun Alia masih tak masuk. Tersekat di jalanraya lagi agaknya. Lalulintas di KL ni bukan boleh harap sangat. Bila disangka jam, ianya lancar dan bila disangka lancar, akan sesaklah untuk 2 atau 3 jam.

Aku berjalan menuju pejabat Encik Hashim untuk bertanya tentang financial forecast yang aku dah submit minggu lepas, dah approve ke belum kerana projek dah hampir nak mula. Encik Hashim pun tak sampai lagi. Kak Rozi pun tak tahu kemana dia pergi, masih tiada panggilan.

Aku kembali ke pejabat aku.

Tak sempat nak berbuat apa-apa, dengan tiba-tiba, aku terdengar seperti ada kekecohan berlaku di luar pejabat aku. Setiausaha aku pun macam gelabah, aku tanya dia, kenapa? Dia tak kata apa, tapi sugul sangat. Aku menuju meja Ina, dan kebetulan aku nampak setiausaha Alia menangis beria-ia. Apa hal pula ni? Aku terus mendapatkan Ina di mejanya.

“Ina, apa hal ni?”

“As, kau tak dengar lagi ke? Puan Alia hilang, kemungkinan besar dicolek!”

Gelap pemandangan aku.

Fasa 2 bukan seperti ini!

Aku cuak, aku berpeluh. Apa sudah jadi!!! Alia sepatutnya masuk ke pejabat kerana ianya adalah sebahagian dari rancangan. Bukan hilang! Aku kebingungan.

Aku terus melutut depan meja Ina. Lenyap segala kekuatan aku, nak bernafas pun susah. Aku diam. Kepedihan yang aku rasa, kesedihan yang datang, kehibaan yang melanda dalam hati, tak dapat aku tampung. Otak aku terus blank. Dekat hampir seminit aku berlutut, Rizman, Yusuf dan rakan pejabat yang lain berhempas pulas untuk menenangkan aku. Aku cuma mampu diam.

Lama baru aku boleh bangun dengan semangat mendapatkan Alia semula, at all cost. Aku sudah kehilangannya sekali, tidak buat kali kedua. Aku tak tahu macam mana atau apa yang aku nak buat, tapi aku mesti usahakan sesuatu.

Aku masuk kembali ke pejabat aku untuk mengemas apa apa yang patut dan selang beberapa detik, 3 orang anggota polis Special Branch dari Bukit Aman muncul. Aku diminta hadir untuk soal siasat. Tiada tuduhan atau penahanan, cuma soal siasat untuk membantu penyiasatan. Aku ikut mereka dengan tanpa banyak soal. Aku tak buat salah. Tiada apa perlu aku takutkan.



Dua jam aku kat Bukit Aman. Dua jam aku kena soal siasat sebab aku orang terakhir yang berjumpa dengan Alia pada malam sebelum Alia dilaporkan hilang.

Ada saksi yang nampak aku bertemu Alia pada hari Ahad malam Isnin tersebut dan juga, nombor terakhir yang dipanggil oleh telefon bimbit Alia adalah adalah nombor aku.

Aku tak gusar menghadapi segala soalan yang diajukan. Pertemuan dengan Alia tu pun adalah sebahagian dari rancangan dan aku telah susun beberapa saksi di pihak aku pula untuk mengesahkan di mana aku berada setelah selesai berjumpa Alia hingga ke pagi esoknya. Fasa pertama memang berjalan seperti dirancang.

Tapi, kehilangan Alia, langsung tiada dalam perancangan.

Pihak polis tiada ada sebab untuk menahan aku lebih lama. Mereka siap berterimakasih pada aku lagi kerana memberikan kerjasama. Beberapa pegawai yang aku kenal di situ pun angkat tangan padaku semasa aku berjalan keluar untuk meninggalkan pejabat tersebut.

Aku perlu kaji balik rancangan yang dirumuskan oleh Alia, mungkin ada kelemahannya atau mungkin ada perkara terperinci yang terlepas dari pengamatan aku.

Baru aku nak keluar menuju ke lif, satu tangan kasar memegang bahuku. Aku toleh dan memusingkan badanku. Harith berada di depan mata aku.

Pertama kali aku lihat dirinya secara berdepan. Memang sebiji muka dia dengan Encik Hashim. Selalunya aku hanya mendengar kabar dan cerita dari Encik Hashim, tentang anaknya seorang ni, graduan dari United Kingdom, cemerlang dan bekerja dengan syarikat multinational. Kerja jer bagus tapi perangai macam setan nak buat apa, habiskan boreh jer! Sekarang, Harith dah didepan mataku.

“Siapa kau ni haah?!!” Harith bersuara dengan penuh kurang sopan. “KURANG AJAR betul kau ni!, jumpa Alia kat hotel, Alia tu isteri aku tau, kau buat apa dengan Alia, BARUAH KAU!!” muka Harith ganas, tunjuk kejantanan.

Kurang Ajar? Berani dia maki aku seperti itu. Berani dia panggil aku kurang ajar! Aku yang kurang ajar atau dia yang kurang diajar oleh mak bapaknya. Jantan apa pukul bini! Pantang aku orang cakap kat aku macam tu.

Mak bapak aku cukup bagi aku pengajaran dan pelajaran. Tak puas hati dengan aku tak payahlah babitkan mak bapak aku. Panas telinga aku. Sebahagian dari diriku menyuruh aku hayun mangkuk tu kat kat situ juga manakala sebahagian lagi meminta aku bersabar. Aku kawal pernafasan aku. Bukan masa dan tempatnya untuk Harith untuk menerima habuan dari aku.

Aku tenung muka Harith, aku pandang tepat ke matanya. Dia pun renung mata aku. Empat mata bertemu. Tak berkelip. Dia ingat aku takut dengan renungan dia!

“Aku kawan Alia, kawan sejati, kawan abadi, bukan macam kau, setan bertopeng manusia...” Aku jawab perlahan.

Aku saja mengapikan perasaannya. Orang yang kurang ajar sebegini tak boleh dilayan sangat dengan bercakap keras seperti mereka. Kita berlembut saja.

Air muka Harith berubah bila aku menggunakan nada berseleroh begitu, seolah-olah aku memperlinya. Biarkan, kalau dia pandai, dia tahulah apa maksud aku. Tak perlu aku nak terjerit-jerit macam orang gila kerana nak memberitahu sesuatu yang jelas!

Harith menggerakkan bahunya kebelakang. Dari pergerakkan itu aku tahu apa yang akan mendatang. Dia menghayun tangannya untuk cuba melempang aku. Aku nampak hayunan tangan dia, seakan melihat pergerakkan slow motion. Sorrylah kawan, kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga.

Dalam senafas, gerak aku pantas, tangan kiri aku tepis tamparan Harith,  penumbuk tangan kanan aku bertemu muka Harith, dalam ketika muka Harith beranjal semula kehadapan, siku aku pulak singgah.

Dua pukulan dalam satu gerakkan. Harith jatuh tersungkur. Hidung Harith berdarah akibat penumbuk aku dan aku rasa hentakkan siku aku pasti membuat dia nampak bintang-bintang berkelipan di depan matanya.

“Ini baru balasan aku, balasan Tuhan lebih dasyat!!”

Ptuiihhhh!!, aku ludah ke arah si bangsat tu.

Harith bangun nak terkam aku, namun dia ditahan oleh pegawai-pegawai polis ada di situ. Pergerakkannya terhalang. Dia tak tahu betapa untung nasibnya.

Aku memang dah bersedia. Langkah dan kuda-kuda pendekar dah aku pasang. Penumbuk aku dah aku pasak dengan semangat kursani, memang aku tak akan lupa ayat pemasangnya yang di ajar oleh Pakcik Lamin. Kalau hinggap yang satu ni kat muka dia, memang terus pengsan, kalau tak jangan panggil aku Asmara!

Harith mula tenang tapi masih memandang aku macam singa lapar. Dia mengeluakan sapu tangan dari poket seluarnya dan membersihkan bekas ludahan aku di bajunya dan kemudian darah di hidungnya.

Siul!, aku nak ludah muka dia! Tersasar pula!

Aku berharap sangat dia terkam aku. Aku minta sangat dia terlepas dari rangkulan pegawai pegawai polis yang memegangnya.

Namun dia hanya memperkemaskan dirinya dan terus masuk ke dalam salah satu pejabat di situ. Jelingannya yang sinis aku balas dengan tenungan tepat. Jeling-jeling nak buat apa brader, bukan boleh tumbangkan orang dengan jelingan. Sini mari la kalau berani, kalau betul anak jantan!

Aku tercegat di tempat aku berdiri tu. Menunggu dan merenung ke arah Harith sehingga dia hilang dari pandangan. Aku pun berlalu pergi. 

Dia nak buat police report atau nak saman aku, lantaklah, itu kes kecik. Kalau dia tak puas hati, nak 1 by 1 pun aku setuju, tu padang kriket di Dataran Merdeka tu besar. Name the date and time saja. 

Kita tengok siapa yang kena smackdown!

No comments: