Thursday, January 9, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 1, Chapter 6

Tak sangka, sungguh tidakku sangka, aku dan Alia akan bertemu semula. Maksud aku, memanglah aku mengharap berjumpa kembali dengannya, tapi tidak dalam senario sebegini. Di SGE pula tu. Aduhai, tak dapatku bayangkan nilai kebarangkalian yang perkara ini terjadi, mungkin terlalu kecil untuk diberi nilai, agaknya!

Pelbagai bentuk perasaan berhimpun, bertindan dan bertindih di dalam diriku pada waktu yang sama. Aku merasa cemas, kekok, seronok, gembira, teruja dan pelbagai perasaan lagi yang tak dapat aku kenalpasti dan baru aku tahu aku ada perasaan tersebut. Aku takut kotak perasaanku overload. Boleh short circuit segala wiring dalam otak dan badan aku, tak ke malu kalau aku pengsan kerana terlalu gembira!

Di sebalik apa yang aku rasa di dalam hati, pada zahirnya, aku terpaksa mempamerkan airmuka yang tenang. Berkecamuk juga hatiku kerana airmuka Alia begitu bersahaja apabila diperkenalkan kepada aku tadi. Tidakkah dia merasai apa yang aku rasa? Tak seronok ke atau terkejut bertemu aku kembali setelah sekian lama terpisah? Hmm...tak boleh jadi ni, aku juga perlu berlaku tenang seperti Alia, aku juga perlu menyembunyikan perasaan aku supaya tidak terlalu ketara yang aku teramat excited bertemunya kembali.

Atas arahan Encik Hashim, aku pun menjunjung perintah membawa Alia untuk diperkenalkan kepada warga kerja SGE.  Aku menunggu di ambang pintu untuk membimbing Alia menemui warga kerja SGE dan aku rasa inilah peluang pertama aku untuk bersama Alia setelah 5 tahun berpisah. Time to catch up on things.

Aku membawa Alia keluar dari bilik Encik Hashim. Aku berjalan rapat dengan Alia, bersebelahan, menuju terus ke deretan kubikel.

Five years, Alia, its been a very long time,” aku mula berbicara secara perlahan ke telinga Alia sambil aku memperkenalkannya kepada warga kerja SGE – “Kenalkan, Alia Abadi, pegawai baru kita, Alia, ini Johan”.

“Hi Johan, apa kabar?”

“Hello Cik Alia. Khabar baik, terima kasih. Selamat datang ke SGE, Cik Alia,” balas Johan dengan penuh hormat dan kejujuran menyambut mesra Alia menjadi ahli baru warga kerja SGE.

“Terima kasih,” Alia senyum pada Johan dan terus memaling padaku – “Yes, As, I tau, 5 tahun memang lama dan banyak yang telah berubah dalam masa 5 tahun”.

Well, you definitely dah berubah, langsung takde reaksi masa kita diperkenalkan oleh Encik Hashim tadi. Am I that easy to forget?” Bisikku pada Alia dan aku berpaling memperkenalkannya pada warga kerja yang berikutnya  - “Alia, ni Suzi...Suzi, ni Alia”

“Hi Cik Alia” Suzi menyapa sambil tersenyum lebar menampakkan lesung pipit dipipinya yang gebu tu.

“Hi Suzi, comelnya awak ni...pleasure to meet you and I am looking forward to work with you,” balas Alia pada Suzi sambil bersalaman.

Alia berhenti seketika dan memandang tepat pada ku – “Don’t jump into conclusion, As,” bisik Alia dengan agak keras padaku. Alia meneruskan langkah ke meja selanjutnya.

What’s that suppose to mean?!” Aku meminta penerangan kerana aku tak paham maksud kata-kata tersebut sambil mengekorinya dari belakang.

Alia berhenti dan menoleh pada ku, “Its suppose to mean what its supposed to mean!” Alia menyentap, separuh berbisik, separuh menjerit tepat ke muka ku.

Aku terus terkedu dengan jawapan itu. Hatiku yang agak riang sebentar tadi telah kembali tawar. Aku tak pasti samada terdapat makna yang terselindung di sebalik bicara itu atau sebaliknya. Adakah maksudnya terang dan jelas, cuma aku sahaja yang masih menggapai untuk mencari pengertiannya? Tapi, sekurang-kurangnya, bagi aku hari ini masih merupakan titik keramat dalam sejarah hidupku kerana Alia telah hadir kembali dalam hidup aku. Aku tetap bersyukur pasal tu.

“Alia, kenalkan, ini Ina dan Rizman…” dan aku terus membawa Alia ke seluruh pelusuk SGE untuk menemui warga kerja yang lain tanpa perbicaraan lanjut dengannya kerana aku rasa elok juga aku berdiam diri sementara waktu.

Dari nada suara Alia tadi, perbualan kami telah hampir menjadi pertengkaran. Baik aku elakkan, yer la, mana tau, kalau diteruskan, salah seorang dari kami naik angin dan terkeluar kata-kata yang sepatutnya tidak disebutkan! Kan ke haru nanti. Apa pula kata warga kerja yang lain. Takkan baru first day masuk, aku dan Alia dah bertekak! Not good for staff morale. Mahu aku kena warning dengan Encik Hashim. Lebih baik aku bertenang pada waktu ni.

Habis aku bawa Alia round satu SGE. Aku kenalkan pada kesemua yang anda. Dari General Manager ke kakak tea lady. Ada yang telah bertemu Alia pun aku perkenalkan sekali lagi. Saja aku panjangkan masa bersama Alia walau terasa penat. Tapi, aku tak hiraukan rasa penat tu sebab aku rasa macam terawang-awang, macam tak percaya yang Alia telah kembali dalam episod hidup ku.

Aku tetap mengharap, cuma kali ini, setelah 5 tahun melalui hidup dan merasa pahit manis asam garam kehidupan, aku rasa aku lebih matang untuk menangani kehadiran semula Alia. Ya, dia kembali, tapi aku tak boleh mengharap yang dia akan kembali kepada ku.

Entah-entah dia sudah mempunyai lelaki lain yang disayangi dan sanjungi. Aku tak dapat menyangkal fakta ini, walau pahit untuk aku menerima, ianya bukan sesuatu yang mustahil.

Aku tahu yang Alia adalah seorang wanita yang pintar, mengkagumkan, desirable, mempunyai daya penarik serta personality yang cukup mempersonakan. Pasti menjadi idaman ramai lelaki yang hebat-hebat, yang berada dan berkedudukkan. Dan, tak mustahil Alia telah berjaya dimiliki oleh salah seorang dari mereka ni. Dan, tak mustahil juga Alia masih single dan masih boleh aku miliki.

Hatiku masih berdegil untuk mengharap walau aku tahu peluang bagi impian aku menjadi kenyataan adalah tipis. Lebih tipis dari halus dari rambut yang dibelah tujuh. Aku sengaja mengabaikan kenyataan bahawa dalam masa lima tahun sememangnya a lot had happened kerana aku takut menghadapinya. Aku takut kehilangan Alia buat selama-lamanya.

Sekarang ni, yang penting adalah aku perlu bertenang. Aku perlu cari masa lain, masa yang lebih sesuai untuk mendapatkan kepastian. Pertamanya, aku perlu mengetahui apa yang terjadi pada perhubungan aku dan Alia. Apa yang menjadi penghalang dan kenapa aku ditinggalkan begitu sahaja. Aku perlu tahu dan aku rasa, aku ada hak untuk tahu dan Alia terhutang dengan ku untuk memberitahu apa yang sebenarnya terjadi. She owed me that much!


Lima tahun telah aku harungi, lagi beberapa hari pasti tidak menjadi masalah bagi aku.

Senyuman aku sampai ke telinga!

No comments: