Thursday, January 2, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 1, Chapter 1

akan ku kalung kenangan kita berdua
lalu ku coret kata cinta
dan ku pahat madah asmara
ku sulam rindu membalutnya
ku semat kalung itu di dada
walau segunung emas di depan mata
intan permata dan harta seisi dunia
namun kalung itu ku julang jua
menjadi ikatan di antara kita

Terngiang-ngiang senikata puisi yang aku baca di Internet. Di dalam sebuah laman web yang menghimpunan koleksi penulisan dan karya yang dikirimkan oleh  para penggemar puisi dan cerpen. Aku pun tak tahu entah apa link yang aku click untuk sampai ke laman web tu. Syahdu dan sayu bunyinya. Perkara yang lebih pelik ialah aku melayan pula penulisan karya tersebut dari beribu-ribu hasil tulisan yang lain.

Tidaklah special sangat puisi tu, tapi ianya telah berjaya menambat tumpuanku dan terpahat dalam ingatanku. Aku boleh hafal line by line!

Sudah tiga hari berlalu sejak aku membacanya namun ia terus menghantui diriku. Membuat aku sayu, ditambah kedinginan pagi ini bersama hujan begitu lebat di luar dan cahaya langit yang kelam dan kelabu. Limpahan tempias memenuhi ruang di jendela pejabat aku ini. Setiap titisan hujan itu aku rasakan seolah-olah tepat mengetuk pintu kalbu dan menginjak kenangan lampau.

Kenangan aku dan Alia. Ya! Puisi tu mencetus segala memori yang aku cuba padamkan, yang aku cuba sorok jauh-jauh.

Namaku, Asmara Adriani Muhammad Alwi. Aku tak tahulah apa dalam fikiran bapak aku masa dia nak bagi nama aku tu. Mungkin kerana aku yang bungsu dan dia inginkan kelainan. Segan juga masa aku membesar nama aku jadi bahan ajukkan. Pernah aku bertanya, tapi bapak aku buat derk, dia hanya senyum mengenepikan soalan aku. Tapi bila aku semakin dewasa, aku mula menghargai keunikkan nama aku ni.

Member-member rapat memanggil aku, As, sahaja. Umurku, 27 tahun ketika ini. Gadis dalam anganku itu, Alia Abadi. Gadis yang pernah bertakhta di hatiku, gadis yang pernah menjadi permaisuri dan bidadari dalam hidupku. Sehingga dia pergi meninggalkan aku secara tiba-tiba.

Alia...di mana diri mu sekarang?

Aku berdiri merenung jauh ke luar jendela. Hujan pagi yang membuat suasana agak syahdu, mengingatkan aku tentang kenangan lama sewaktu aku menuntut di luar negeri, sama universiti dengan Alia.

akan ku susun warna pelangi
dan ku lakar dada langit
serta ku semai gugusan bintang
menjadi satu karya
menobatkan namamu
di cakerawala

Nostalgia datang bertalu-talu. Segandingan butir-butir hujan yang menimpa bumi di luar. Menyesal juga aku baca puisi tu. Sekarang dah susah pula hendak dikeluarkan dari memori.

"Kemana kau menghilang, Alia...?" 

Lima tahun telah berlalu selepas warkah terakhir yang aku terima darinya. Terus dirinya menghilang selepas itu, tanpa ucapan selamat tinggal. Tanpa pesan, tanpa belas dan ehsan. Bak embun yang lenyap tika fajar menjelang.

Lima tahun. Bukan waktu yang singkat. Namun tak sehari pun dalam lima tahun yang telah berlalu aku tidak teringatkannya.

Apa salahku?

Kenapa dia sanggup mematahkan ranting cinta yang telah berbunga. Tergamak dirimu Alia!

Cinta pertamaku, cinta agung yang tiada bandingannya. Memang sukar diri ini untuk melupakannya dan selepas Alia, tiada gadis, tiada jelita yang berjaya menakluk hati ku ini. Mungkin belum lagi.

Walau aku pernah cuba menjalinkan hubungan bersama beberapa orang gadis yang aku kenali namun tiada seorang pun yang dapat menandingi kehebatan Alia. Bukan pada paras rupa atau harta, tapi dari segi kecerdasan, perwatakkan, sopan-santun dan yang paling penting, Alia pandai berbicara dan mengeluarkan pendapatnya.

Itu yang membuat aku kagum padanya. Maaf cakaplah, kekadang tu, ramai gadis yang aku jumpa, rupa dah elok, dressing memang cun, tapi IQ - zero! Aku bukanlah nak cari gadis yang tahap genius tapi, at least, boleh layan aku borak, ada pendapat sendiri dan aku boleh duduk depan dia for an intelligent conversation. Ini tidak, bila aku buka topik agak serius atau mendalam, mulalah buat muka blank! Tesyen beb! Takkan nak cerita pasal shopping atau gosip artis-artis je memanjang!

Ramai juga rakan-rakan yang mengatakan aku ni terlalu memilih, cerewet sangat! Aku buat tak endah sahaja tentang apa yang mereka katakan. Ini soal peribadi, soal hidup aku, oleh itu aku ada hak untuk menentukan siapa yang layak untuk menerima cinta dari aku.

Komunikasi amat penting bagi aku dan aku letakkan intelligence sebagai ciri utama yang perlu ada pada seseorang gadis yang ingin aku kenali dengan lebih rapat. Kecerdasan minda penting untuk menjamin kehadiran buah fikiran yang bernas dan memberangsankan. Ini membawa kepada perhubungan dan pertukaran maklumat yang efektif atau dalam ertikata lain, komunikasi. Tiada komunikasi, macam mana nak ada perhubungan, tiada perhubungan, macam mana nak ada kemesraan, so, macam mana nak jalinkan hubungan cinta? Betul tak?!

Satu perkara yang aku telah pelajari ialah : hubungkaitnya adalah begitu mudah – communication brings understanding, understanding brings respect, respect brings trust, trust brings comfort and comfort brings love (takyah aku translatelah, korang pasti faham).

Bagiku, Alia adalah lambang kesempurnaan, keindahan ciptaan Illahi dan menjadi benchmark yang perlu dicapai oleh wanita-wanita lain jika mereka ingin mendekati dan mengenali diriku.

Setakat ini, kesemuanya tidak berjaya memenuhi kriteria yang aku tetapkan. Hmm…mungkinkah aku tersilap kerana menetapkan syarat dan terma yang terlalu ketat?

Entahlah…kadang-kadang aku bosan juga hidup bersendirian. Aku perlu teman penghibur hati, tempat bermanja dan tempat mengadu tapi pada masa yang sama, aku tidak mahu tersalah pilih dan aku takut hati aku dilukai lagi.
Susah aku nak mengimbangi di antara kehendak aku untuk mendapatkan teman hati dan rasa gerun untuk menghadapi kelukaan. Ahh…pening…pening!

Agaknya inilah yang menyebabkan aku melibatkan diri dalam kerja-kerja gila sebaik saja aku pulang ke tanah air. Aku cuba menghilangkan rinduku pada Alia; dan menyangkal kenyataan bahawa hati dan perasaan aku terhiris luka.

Bukan menyangkal atau menafikan tapi aku cuba untuk tidak memikirkan tentang soal tersebut. Aku masih rasakan sakitnya bila teringatkan apa yang aku lalui.

Bodohkah aku ni? Lemahkah aku sebagai lelaki? Masih menunggu dan mengharap sesuatu yang tiada ketentuannya?

Banyak kali aku kena sembur dengan kata-kata dan persoalan tersebut. Sakit hati juga bila digelar “bodoh” dan “lemah”. Bunga bukan sekuntum kata mereka. Cakap senang la beb. Memanglah bunga bukan sekuntum, tapi kuntuman bunga yang lain-lain tu aku tak suka, tak memenuhi citarasa aku, nak buat camna?!!

Aku mengakui bahawa perasaan rindu dan rasa sakit tu boleh dihilangkan, dilenyapkan dan dibuang jauh, namun ianya sia-sia kerana kesemua perasaan itu akan kembali menjengah, menunjukkan diri semula dan bermaustautin di hatiku apabila aku bersendirian.

Aku cuma dapat temporary relief! Begitulah yang aku rasakan kalau aku cuba merapatkan diri dan menjalinkan perhubungan dengan gadis-gadis lain, aku hanya mendapat ketenangan yang sementara sahaja. Aku tak nak benda yang sementara, aku nak yang berkekalan!

Hissh!...Get a hold of yourself Asmara!

Aku perlu memaksa diriku untuk kembali ke alam realiti bila detik-detik syahdu seperti ni datang. Waktu-waktu beginilah yang selalunya mengundang kehadiran emosi-emosi yang aku tidak inginkan. Emosi-emosi yang membuat aku resah, gundah dan tak tentu arah!

Argh…!!!

Aku tarik nafas panjang. Aku mengerling jam tanganku. 8.30 pagi. Aku sebenarnya tiada masa untuk bernostalgia tapi kenapa hari ni lamunan aku amat kuat sekali. Aku kehairanan. Mungkin disebabkan hujan pagi ni, menambah kesyahduan di hati yang memang telah dihantui puisi yang aku baca di internet tu.

Aku menekan intercom, “Ayu, bagi tahu saya sebaik saja delegasi MODESA tu tiba, okey?”

“Baik Encik As.” Pendek jawab Ayu, gadis penyambut tetamu dan merangkap telefonis SGE Sdn. Bhd.

Pejam celik, pejam celik, sedar tak sedar, sudah 3 tahun aku bertugas di SGE. Syarikat bumiputra milik penuh Encik Hashim, salah seorang dari usahawan Melayu yang boleh dikatakan berjaya.

Ingatan aku kembali lagi ke saat aku pulang ke tanah air setelah menghabiskan pengajian. Aku hidup dalam keadaan terumbang ambing. Selama dua tahun aku menghabiskan masa dan tenaga melakukan kerja-kerja gila sebelum aku insaf, kembali ke pangkal jalan dan mengambil keputusan untuk menerima tawaran kerja dari SGE.

Kerja gila pertama yang aku ceburi adalah dalam bidang tarik kereta. Ramai orang yang boleh serta mampu membeli kereta tapi tak mampu nak maintain. Hutang dan ansuran bulanan tak berbayar dan adalah menjadi tugas dan mata pencarian aku untuk mendapatkan kereta itu semula bagi pihak bank.

Kerjanya bukan mudah. Nak mencari kereta sudah satu hal, kemudian nak menghadapi kerenah pemilik yang tak bayar ansuran kereta tu, lagi satu hal. Ada yang sedih, menangis, menjerit dan ada yang garang, ganas dan berkasar.

Cara aku menangani kerenah mereka adalah mengikut tindakbalas yang aku terima, kalau mereka berlembut, aku lembut dan pada yang berkasar, aku terpaksa berkasar. Selama aku menjalankan kerja, tak pernah aku berkasar dahulu. Selalunya aku akan bermula dengan lembut. Aku akan terangkan kepada mereka tujuan aku datang serta apa yang akan aku lakukan dengan tenang dan jelas. Terpulang bagaimana mereka menerimanya.

Aku terjerumus ke dalam bidang ini pun dengan cara tak sengaja. Setelah menghadiri lebih ratusan temuduga yang berkesudahan dengan dukacita, dukacita dan dukacita, aku dah naik malas untuk pergi temuduga. Namun, entah macam mana, aku pergi juga temuduga di sebuah firma kewangan.

Seperti biasa, aku berjanji, inilah temuduga yang terakhir yang akan aku hadiri…sehingga yang berikutnya!

Keluar sahaja dari bilik temuduga tu, aku dah tahu, jawapannya nanti pasti dukacita, gerenti! Bukannya aku tergagap-gagap ketika temuduga atau tidak dapat menjawab soalan yang diajukan, tetapi, entahlah…jauh di dalam hatiku, memang aku menjangka bahawa aku tidak akan terpilih.

Tak mengapalah, aku melangkah keluar dari pejabat tu. Dah selalu sangat kecewa hingga aku dah tak rasa lagi kekecewaan dalam diriku. Dah kebas agaknya urat saraf tu!

Di luar, terdapat sedikit kekecohan. Aku pun buat-buat sibuk. Menjengah untuk mengetahui apa yang berlaku dah apa yang ku lihat membuat darahku menyirap. Seorang kakitangan firma kewangan tu sedang dibelasah oleh 3 orang lelaki. Aku tahu yang kena belasah tu adalah kakitangan kerana kad kerjanya terpampang.

Aku bukannya kaki gaduh atau suka cari pasal. Tidak juga aku suka nak tunjuk jaguh.

Tapi 3 lawan 1 beb. Memang tak adil, kerbau pun boleh tumbang. Dengan dua kali lompat aku dah sampai di tempat kejadian untuk cuba meleraikan pertelingkahan. Kesian aku lihat kakitangan yang kena pukul tu.

Niat aku baik tapi aku pula yang hampir kena belasah. Cipan betul! Nasib aku ada asas mempertahankan diri. Bukan asaslah tapi boleh kira advance jugalah. Mereka yang cuba membelasah aku pula yang kena belasah dengan aku. Alahailetih la! Aku bukan suka sangat pukul orang. Aku bukan nak tunjuk ilmu tomoi yang aku ada. Tapi dalam keadaan tertentu, bila aku rasa yang aku dalam bahaya, maka terpaksalah aku mempertahankan diri. Keluarlah juga bunga-bunga dan skill yang aku ada.

Lelaki yang aku tolong tu mengucapkan terima kasih tak terhingga pada aku. Rupanya dia pegawai di situ dan dia terus membuat tawaran kepadaku sebagai penarik kereta bagi pihak firma tersebut. Mungkin syarat utama untuk layak menjadi penarik kereta adalah kehandalan pukul orang atau paling tidak boleh mempertahankan diri.

Aku tak tahu dan tak nak selidik perkara tu sebab aku malas nak fikir panjang masa tu. Darah tengah muda, tengah menggelegak, habuan pun boleh tahan dan aku tengah tak ada kerja. Mulai hari tu, dengan rasmi, aku jadi budak tarik kereta.

Kerja tarik kereta ni bukannya senang, banyak cabaran dan banyak saingan. Aku pun bukanlah seorang saja yang dilantik oleh firma kewangan tu sebagai kontraktor tarik kereta ni, ada beberapa orang lagi. Aku mula kenal dengan mereka secara perlahan-lahan dan selalunya kami akan bergerak dalam dalam beberapa kumpulan berasingan.

Dari mereka mereka inilah aku terlibat dalam kerja gila aku yang kedua – jadi bouncer atau penjaga “keamanan” di kelab malam dan disko!

Pada mulanya aku hanya tolong cover jer untuk member-member yang perlu bercuti atau memang nak ponteng. Dari tolong punya pasal, sampai aku pun terbabit secara langsung. Selalunya kalau ada port atau club baru nak buka, maka dari recommendation member yang lebih senior dan otai, nama aku akan naik. Ramailah juga tokeh-tokeh club atau orang-orang suruhan mereka yang datang cari aku. Bermula dari situ, aku mengambil keputusan alang-alang tolong, biarlah aku dapat bayaran, berbaloi juga tak tidur malam.

Kalau difikirkan dan dikenang, kadang-kadang tu aku terasa bodoh kerana terlibat dalam kerja gila sebegitu. Bergaduh hampir setiap minggu dan penat jangan ceritalah. Siang duk ronda mencari kereta yang bayaran ansuran tak dijelaskan dan malam pula jadi penjaga “keamanan”. Jika tak meronda, aku akan bantai tidur sampai ke petang. Memang amalan hidup yang tak berkat dan juga tak sehat langsung. Lesu segala sendi, lemah segala urat kalau tidur lama-lama, especially kalau tidur sampai ke petang. Rezeki pun macam segan nak datang dan kalau datang, dia singgah sekejap jer.

Aku pun kadang-kadang kehairanan. Aku rasa aku dapat duit banyak. Berkepul-kepul dalam poket, aku sepah-sepah saja atas dresser kat bilik aku. Belum lagi yang aku selit sana, selit sini. Tapi, kadang-kadang, bukan kadang-kadang, selalunya, aku macam tak cukup duit saja. Sempit rasanya.

Agak lama juga baru aku tersedar kerja bouncer ni tiada berbeza dengan jadi seorang security guard cuma bouncer ni glamour sedikitlah. Itu pun sebab jaga tempat hiburan. Bergelumang dengan arak pula. Mana nak berkat, mana rezeki nak singgah!

Namun apa yang aku amat hargai adalah kenalan-kenalan yang berjaya aku kumpul melalui kerjaya gelap aku tu. Mereka yang aku pilih untuk menjadi kawan rapat adalah yang telah aku perhatikan dan pastikan mempunyai hati baik, boleh dipercayai dan suka menolong orang.

Mungkin muka mereka tu saja bengis dan ganas tapi hati mereka baik. Pada yang memang jahat dan perangai tak senonoh, aku jauhkan diri dari mereka.

Aku dah berjanji dengan diri aku bahawa kerjaya gelap aku ni hanya untuk sementara sehingga sesuatu peluang yang lebih baik datang. Akhirnya, setelah 2 tahun, datang juga peluang untuk aku cuci tangan dan mengubah karier aku. SGE banyak membawa kebaikkan padaku.



Ehem….!”

Tersedar diriku dari lamunan apabila mendengar lontaran suara dari belakangku itu. Aku menoleh. Kak Rozi dah tercegat di muka pintu pejabatku.

“Kak Rozi, hai!, good morning...” aku membuka bicara kepadanya. Pagi-pagi buta dah cari aku ni. Kenapalah agaknya.

Aku bahasakan setiausaha peribadi Encik Hashim sebagai Kak Rozi saja. Dia pun selesa dengan panggilan begitu. Dengan umurnya yang hampir mencecah empat-puluhan, Kak Rozi mengingatkan aku kepada cikgu aku di sekolah dulu. Garang, tegas tapi amat peramah pada waktunya.

Aku rasa panggilan “kakak” amat sesuai dengan kematangan dan sifat professionalismanya dalam melaksanakan tugas. Kalau aku panggil makcik atau aunty, macam tak kena rasanya. Kak Rozi ni anggun dan bergaya, silap pandang macam muda remaja lagi.

Morning As, nervous atau mengelamun?” Lembut bicara Kak Rozi. Berbunga-bunga suaranya dan bagai ada satu irama beralunan yang unik miliknya sahaja.

Aku rasakan soalan dari Kak Rozi tu seolah-olah satu teguran kepada aku. Pasti dia perasan pagi-pagi lagi aku dah berangan. Risau agaknya konsentrasi aku untuk mesyuarat yang akan berlangsung sebentar lagi akan terganggu. Kalah Pengarah Urusan perangai Kak Rozi ni. Nampak saja sedikit kesilapan orang.

Takde apa-apalah Kak, cuma memerhati keadaan saja. Yes!, anything? Dah sampai ke delegasi tu? Masuklah sekejap,” aku mempelawanya secara ajak-ajak ayam, tak larat aku nak layan dia ni lama-lama.

Its okey, kejap jer ni. No!, not yet, delegasi tu belum tiba, I cuma nak remind you tentang appointment selepas presentation nanti,” nada suara Kak Rozi mula bertukar menjadi mendatar dan tegas. Dia masih berdiri diambang pintu sambil berpeluk tubuh.

Aku hanya memandang ke arahnya dengan muka blank seketika dan baru aku teringat,“…oh!, okey, the new guy, I will be there, don’t worry, I pun tak sabar juga nak jumpa pegawai baru tu.”

As!, get it right, its a girl-lah!, 11.30 sharp. See you then!” Perintah Kak Rozi sebelum membuat pusingan dengan badannya bagai aksi seorang penari dan melangkah pergi meninggalkan pejabat aku.

Aku memerhatikan Kak Rozi berlalu.

Intercom aku berbunyi.

Yes, Ayu..”

“Delegasi MODESA dah tiba, Encik As. Saya bawa terus ke bilik mesyuarat?”

“Okey, Ayu, thanks and get them some coffee first, saya dalam perjalanan kesana, call the Project Team, inform dorang kita akan mulakan presentation dalam 5 minit lagi.”

They all dah ada pun berada dalam bilik mesyuarat awal-awal lagi, Encik As.”

“Okey!, good!”

Showtime!

No comments: