Friday, January 10, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 1, Chapter 8

terbina
mercu keagunggan cinta
di saat jiwa bersua
indahnya yang tiada terungkap
walau puisi ilham pujangga

Mercu apa pulak yang dimaksudkan oleh penulis puisi ni. Dan kenapa pulak puisi ni tak mahu lenyap dari ingatan aku. Dari pejabat ke pusat snooker balik ke pejabat, puisi ni masih melekap dengan kemas dalam benak aku. Ish!…Mau jer aku pergi cari siapa penulisnya dan aku cekik-cekik sampai pengsan! Susah aku nak tumpukan perhatian pada kerja aku. Untunglah tidak berapa banyak kerja pagi ini.

Mercu yang aku ingat ketika bersama Alia di kampus dahulu adalah merupakan sebuah tugu peringatan di bandar kecil yang berhampiran dengan universiti kami belajar. Kecil sahaja bandar tu, tak layak dipanggil bandar pun, macam pekan di sini juga. Ianya berada di daerah pendalaman Amerika Syarikat dan merupakan tempat bersejarah kesan dari Perang Saudara dahulu. Aku dan Alia kerap juga berkunjung ke situ bila ada kelapangan kerana keadaannya tenang, sungai mengalir lesu dan cuaca tak terlalu panas atau sejuk.

Di suatu kawasan lapang di sebuah ladang usang yang terletak kira-kira 3 kilometer dari pekan tersebut telah terbina sebuah mercu tanda. Sebuah tugu sebenarnya. Binaan ringkas yang dibuat dari batu marmar dan juga patung-patung yang diperbuat dari keluli yang menggambarkan beberapa orang perajurit sedang mempertahankan kubu tersebut.

Aku dan Alia selalu camping di situ. Selalu yang aku maksudkan di sini adalah apabila Alia termakan pujuk rayuku atau dia dah tak tahan mendengar renggekan aku yang tak putus-putus kalau dia tak nak pergi. Mau tak mau, dia ikut juga walau aku tahu dia ni jenis yang tak berapa suka outdoor adventure sangat. Aku yang gila camping, jungle trekking ni, budak kampunglah katakan, membesar dengan hutan belantara, sungai dan outdoor life. So, nak lepas gian, aku akan ajak (paksa sebenarnya) Alia untuk bersamaku.

Aku masih ingat lagi lawatan terakhir aku dan Alia ke situ pada satu hujung minggu sebelum Alia menghilangkan diri. Malam itu aku berjanji padanya, ketika kami duduk di bawah tugu tersebut hingga lewat malam.

Memerhatikan bulan dan bintang berarak perlahan di langit, bahawa aku hanya cinta dirinya, Alia Abadi, untuk selamanya. Di situ juga, Alia berjanji padaku bahawa selagi ada bintang di cakerawala, selagi itu diriku dicintai dan abadi dalam dirinya.

Dimanakah semua janji-janji itu, Alia?

Di bawah mercu yang menjadi saksi, di bawah tugu yang diam memerhati dan menyimpan rahsia, sesungguhnya pada malam itu, dua hati menjadi satu dan dua cinta bersemadi di dalam satu jiwa.

Alia, aku masih cinta padamupercayalah, janji ku pada malam itu tetap utuh, tetap ku pertahankan...cinta ku hanya padamu

Tapi aku dah salah langkah. Hari pertama lagi aku dah buat Alia marah padaku. Mungkin dia dah meluat agaknya dengan perlakuan aku. Tak cool langsung! Haih! Aku harus melakukan sesuatu untuk berbaik dengan Alia kembali. Aku harus mencari ikhtiar.

Sepanjang malam tadi aku memikirkan kata-kata Yusuf. Memang ada kebenarannya cakap otai tu. Aku perlu bertenang kerana Alia juga mungkin tengah bercelaru dan keliru bertemu dengan aku setelah sekian lama. Dia mungkin menyembunyikan perasaannya dan mencari waktu dan ketika yang sesuai untuk bersemuka dan meluahkan apa yang dia rasa. Aku patut memberinya peluang dan juga ruang. Aku tak sepatutnya menyangka yang bukan-bukan terhadap Alia. Ahhh!, selfishnya aku ini!. Aku perlu meminta maaf.

Aku melihat jam, awal lagi, baru pukul sembilan lebih. Bawa Alia pergi breakfirst pun bagus.

Aku terus mendail nombor sambungan Alia.



Hingar-bingar di kantin dapat didengar sebaik sahaja sesiapa yang turun di tingkat tersebut keluar dari lif. Biasalah, time pagi-pagi begini, orang masih ramai membeli juadah, tak kurang juga yang di meja sedang menanti dan menikmati hidangan.

Aku perasaan kelibat Ina, Rizman dan Yusuf sedang menikmati juadah sarapan masing masing ketika aku melangkah masuk ke kantin. Bersama Alia. Berjaya aku pujuk Alia untuk bersarapan dengan aku.

Tu, tu, kau orang tengok si bujang teruna kita tu, hari tu kemain malu malu kucing, sekarang dah bawak breakfirst kau orang tengok tu.” kata Ina sambil memuncungkan bibirnya ke arah aku dan dan Alia yang sedang mengambil tempat yang agak berjauhan dari mereka.

“Ulat bulu dah naik daunlah tu…ha-ha-ha-ha!” Rizman mula berjenaka.

“Itu bukan ulat bulu daa..., itu ulat gonggok...ha-ha-ha!!...” Yusuf pula menambah secukup rasa. Letusan gelak ketawa mereka agak kuat dan bergema di serata kantin.

Aku dengar mereka tertawa, aku buat tak peduli saja. Memang kegemaran kawan-kawan aku tu menyakat. Biarlah. Aku terus membawa dua gelas teh tarik dan beberapa keping kuih ke meja di mana Alia menunggu aku. Aku duduk berhadapan Alia.

“…which, technically, is the reason for SGE bringing in the expertise from outside,” aku menyambung penghuraian aku kepada Alia terhadap kontrak MODESA yang sedang aku uruskan ketika aku mengambil tempat duduk. Ianya hanya bualan kosong yang telah aku mulakan dari dalam lif lagi sebagai mukadimah sebelum aku timbulkan persoalan yang lebih berat.

I see and that’s the reason you bawa I sarapan, to explain the complications of the MODESA contract?” cepat Alia bertanyakan sebab yang sebenar aku mempelawa dirinya untuk bersarapan. Macam dia dah dapat rasa apa yang ada di dalam hatiku atau mungkin aku yang tak pandai nak sorok apa yang aku rasa.

No! I have to admit, that is not the reason. The real reason is about me and you.”

What about you and I?” Alia bersuara dengan nada yang tenang.

Terlalu tenang bagi aku kerana aku tak dapat mengesan apa-apa perasaan pun dari nada suaranya. Tiada kemarahan atau kekesalan atau kegembiraan, in fact, tiada apa-apa reaksi langsung. Seolah-olah aku berbual seorang diri. Sukar untuk aku mengatur bicara selanjutnya.

Come on Alia!” Suara aku mula tinggi tanpa aku sengajakan, mungkin kerana aku frust sebab aku rasa macam berbual dengan tiang atau dinding! Tak sempat otak aku nak kawal volume suara aku ditengah-tengah kesibukkan diriku menilai reaksi dari Alia.

Aku menyedari yang nada aku tu telah mengubah reaksi Alia kerana airmukanya menampakkan rasa kurang selesanya. Reaksi yang negative, tak mengapa, janji ada reaksi, taklah seakan aku bercakap seorang diri.

Aku sambung bicaraku dengan lembut, “I rasa I berhak untuk tahu. 5 tahun I menunggu. Apa yang terjadi, Alia? Itu jer yang I nak tahu.”

“Banyak perkara As…”

“Antaranya? Suddenly, you sedar yang I am not good enough for you dan you buat keputusan untuk menghumban I macam sampah? Just like that?” Aku potong cakap Alia sebelum sempat dia meneruskan kata-katanya.

Don’t jump to conclusion Asplease!” Sayu jawapan dari Alia. 

Aku termanggu. Aku bertambah geram. Aku tak tahu kenapa aku tak dapat kawal kemarahan aku ni. Terasa seakan aku mahu membalas dendam pula. Macam aku nak Alia rasa kesakitan yang aku rasai.

“Itu lagi yang you sebut! Conclusion apa yang you nak I capai selain dari tu kalau I  tak tahu cerita sebenarnya!” Bicara yang agak kasar aku lemparkan. Aku menyesal sebaik sahaja kata-kata itu terkeluar. Tidak, ini Alia yang aku sayang dan sanjung. Aku tidak sepatutnya menyakitinya, walau separah mana luka dan kesakitan yang aku telah alami.

Look, I tak selesa untuk kita berbicara soal ni sekarang dan di sini, apa pulak kata staf lain,” ucap Alia yang sempat mengerling ke arah meja di mana Ina, Rizman dan Yusuf sedang duduk.

Aku mengarahkan pandangan ke tempat yang sama. Jelas Yusuf memberikan isyarat thumbs up dengan kedua-dua ibu jarinya, Ina tertawa sambil mengangkat gelas minuman ke arah aku. Rizman pula melutut seolah olah sedang merayu seorang kekasih.

Aku tepuk dahi!. Aduh!!! Kenapalah aku dapat kawan-kawan macam ni!

I ni orang baru, so, if you dont mind, I  would like to leave now.” Alia mula bangun dari tempat duduk. Reaksinya mukanya betul-betul menunjukkan rasa tidak selesa pada keadaan sekeliling.

Yes, Alia, leave, you are good at that!” Terpacul kata-kata tu dari mulutku. Entah apa hantu dah rasuk diriku sehingga aku mengeluarkan kata-kata tu. Baru sahaja aku menyesal sebentar tadi...tapi...aku seakan tidak dapat mengawal diri aku.

Alia tersentap. Kata-kata tu amat kesat, aku sendiri menyedarinya.

Do you see this?!” Kata Alia sambil menyuakan tangan kirinya tepat ke  muka aku.

What?!” Aku tak mengerti apa yang perlu aku lihat.

“Cincin ini tak pernah I tanggalkan dari jari I walau sesaat pun sejak ianya disarungkan.”

Cincin??!! Ya Allah!!

Macam mana aku boleh lupa pada cincin tu. Cincin yang aku sendiri hadiahkan kepada Alia sebagai tandahati untuk hari lahirnya semasa kami masih merupakan sepasang kekasih ketika di universiti. Cincin perak yang ringkas dan ada berukir initial “AA” dan cincin itu masih tersarung kemas di jari manis Alia.

Aku dilanda kenangan. Detik ketika aku menyarungkan cincin itu di jari Alia, sambil air mata Alia mengalir di pipi, jelas diulang tayang di depan mata aku. Aku tak mengerti. Aku keliru. Mengapa Alia masih memakai cincin itu kalau diri aku telah dilupakan dan ditinggalkan begitu.

I-I-eerr-er-I dont know what to say, Alia,” kelu lidah aku. Kelam hati aku. Samar ilham aku. Tiada apa yang dapat aku ucapkan ketika itu.

Like I said, As, don’t jump to conclusion,” dan Alia berlalu pergi. Tinggal aku keseorangan di meja itu.

Dan, untuk sekian kalinya, I’ve let myself down, yet again!

kini hanya tinggal memori
irama lagu kita
yang ku nyanyikan dengan iringan airmata
kini hanya tinggal debu harapan
yang ku abadikan
sebagai teman jiwa yang hiba

Tepat on cue puisi itu bertandang.

No comments: