Saturday, January 11, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 2, Chapter 11

Tergamak ke Alia melakukan sebegitu? Sampai nak jejaskan karier aku di SGE ni? Aku rasa tidak, tapi kemungkinan untuk dia melalukan begitu memang ada. Dia ada apa-apa kut dengan Encik Hashim, hubungan sulit atau hubungan intim? Mungkin dia betul-betul dah membenci aku dan cuma buat muka manis depan aku…tapi kalau dah benci sangat, apa cerita pula tentang cincin tu?

Bagaimana aku hendak berdepan dengan Alia? Bagaimana aku hendak berinteraksi dengan Alia? Apakah cara yang sesuai untuk berbincang secara serious dan penuh dedikasi dengan bekas buah hati pengarang jantung yang dah jadi ketua aku dan juga isteri orang.

Mampos aku!

Apa agaknya panggilan yang sesuai untuk Alia. Hmm…Puan Alia pun okey kut, ringkas dan menunjukkan hormat aku kepadanya. Atau mungkin ada panggilan lain?

Dulu masa cintan-cintun, bolehlah panggil ayang, darling, sweetheart, tapi sekarang, wuih! mungkin kena penampar kalau aku panggil Alia dengan panggilan ayang atau babe atau luv.

Hmmluv!, nama manja untuk Alia yang aku berikan satu ketika dahulu. Best juga kalau boleh panggil boss camtu!

Apalah agaknya strategi atau motif Encik Hashim merubah carta organisasi hingga jadi begini. Suka-suka hati dia saja nak campak Alia ke sana-sini. Aku tahulah company ni dia punya, tapi struktur yang berubah-ubah boleh mengganggu kelicinan perjalanan syarikat.

Itu belum cerita bab morale dan team work atau line of reporting. Sekarang aku nak report kepada siapa, Alia atau Encik Hashim. Selama ni aku terus report ke Encik Hashim, sekarang pada siapa pula? Takkanlah pada Alia yang masih baru. Tercabar juga ego aku dapat boss perempuan! Bukan perempuan sebarangan pula tu, bekas kekasih aku pulak tu!

Encik Hashim tak sedar ke yang dia akan menyeksa aku dengan menukarkan Alia ke department aku. Sekarang, tak pasal-pasal aku terpaksa berdepan dengan Alia sedangkan aku memang nak elakkan dari bertemunya buat sementara ni. Kalau setakat masa mesyuarat pengurusan atau bertembung di lif atau corridor, aku tak kisah sangat. Pandailah aku handle tapi ni dah kes hari-hari aku kena mengadap Alia. Boleh naik migrain otak aku!

Aku perlu masa untuk mencari keseimbangan dalam diriku dulu. Sehingga aku betul-betul dapat mengawal perasaan dan sanubariku supaya tidak mudah digugat oleh Alia. Sehingga aku yakin tiada lagi nostalgia akan melanda setiap kali aku menatap wajahnya.

Aku rasa macam ada komplot yang bersubahat untuk membawa pertelagahan perasaan dalam diriku.

Apalah malang aku hari ini.

Damn!





Seperti biasa, setelah selesai sesi snooker aku dengan Yusuf, setelah aku kalah lagi untuk sekian kalinya, sesi kaunseling pun berlangsung. Jam dah menunjukkan hampir dua pagi. Aku masih tak puas hati. Yusuf pun dah macam malas nak layan aku, tapi terpaksa juga menemani aku di situ. Masih banyak lagi yang aku ingin luahkan dari dalam benakku ni. Yusuflah mangsa aku!

“Macam mana ni Suf, kau cuba explain kat aku ni. Pernah ke terjadi di mana-mana tempat, orang boleh lompat-lompat jabatan sesuka hati jer macam Alia tu.” Aku meluahkan rasa tak puas hati.

“Aku pun tak tahu nak bagaimana terangkan pada kau, As, aku sendiri bukannya faham sangat dan tak ambil pusing tentang benda-benda macam ni. Kita makan gaji je As, so, relek la, kita buat kerja kita sudah!” Yusuf cuba sedaya-upaya meringkaskan permasalahan yang aku anggap amat rumit.

“Itu aku tahulah, Suf tapi Encik Hashim tak bolehlah main tukar-tukar saja tanpa berbincang dengan mereka-mereka yang terlibat.”

“Alah!...company dia punya, kau nak buat macam mana. Tapi dari apa yang aku dengar, Alia sendiri yang mintak ditukarkan bukan Encik Hashim yang sesaja nak tukarkan dia!”

Alia yang minta ditukarkan? Dan Encik Hashim memberikan persetujuan? Besar betul pengaruh Alia ke atas Encik Hashim. Siapa sebenarnya Alia sekarang ni?

Aku makin tak kenal siapa Alia yang kembali dalam hidupku ini. Aku makin tak kenal keperibadiannya. Selama ini aku hanya mengingati Alia yang ku kenal 5 tahun yang lalu. Alia yang sayang padaku pada waktu itu. Alia yang aku kenal isi hatinya, gerak-gerinya dan aku paham cara pemikirannya. Tapi, tidak Alia yang sekarang ni. Aku sangsi dengan hubungan Alia dan Encik Hashim, sejauh mana, setakat mana dan sejujur mana. Lebih-lebih lagi dengan reputasi Encik Hashim sebagai buaya besar! Tapi Alia dah bersuami, takkanlah dia ada hubungan dengan Encik Hashim, tak mungkin!

A lot had happened and 5 years is not a short period. Tapi kenapa aku rasa sekejap jer?

“Aku rasakan, Suf, Alia sedang cuba nak ambil alih tempat akulah. Mungkin lepas ni mungkin aku kena tukar ke jabatan lain atau mungkin juga aku kena buang kerja…” ujarku dengan lemah dan semangat yang lesu.

“Merepeklah kau ni, As. Takkanlah sampai macam tu.”

“Mana ke tau, kalau-kalau Alia merasakan aku boleh menggugat kedudukkan dia di SGE sebab kami pernah menjalinkan hubungan sebelum ini. Orang yang bercita-cita tinggi boleh buat apa saja, Suf, untuk memastikan apa yang dia kejar dapat dicapai!”

“Tak elok menyangka buruk terhadap sesorang, As! Lebih-lebih lagi, kau bukan tak kenal Alia. Jangan ikut sangat perasaan kau tu. Aku tahu kau kecewa, hati kau sakit, kau marah…tapi…releklah brader!”

“Dulu aku pernah kenal dia, Suf. Aku tahu hati budi dia…tapi…sekarang ni, aku dah tak kenal Alia yang ada depan mata aku! Kau sendiri yang cakapkan, banyak perkara boleh terjadi dalam masa lima tahun. Mungkin apa yang telah terjadi telah mengubah Alia sehingga dia tergamak untuk melakukan apa yang aku sangka!”

“Suka hati kaulah nak fikir macam mana!” Yusuf menyentak. Aku dapat rasakan nada kemarahan dalam percakapannya. Mungkin dia dah penat nak layan aku malam ni.

“Okeylah! Jom balik, kau pun dah menang dengan aku malam ni dan dah banyak mendengar rungutan demi rungutan dari aku. Terima kasih bebanyak Suf!” Ikhlas aku bersyukur dengan pertolongan Yusuf selama ni.

“Small matter jer tu As, kau ni kawan aku dan aku dah anggap macam adik aku sendiri…err…tapi, jangan la nak tukar topic pulak…silakanlah bayar yer, jangan sengih-sengih jer...dah kalah buat cara kalah he-he-he…”


Cheh! Bila aku nak rasa makan duit Yusuf ni pulak!

No comments: