Wednesday, January 8, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 1, Chapter 4

dewi seri bayu
gundah gelana mengenangkanmu
suram kelam dada kelabu
ilham bicara kian syahdu
adakah daku seorang merindu
mengail kasih di lubuk pilu
mendamba sayang di gurun jemu

Puisi itu terus mengisi ruang benak aku secara automatic apabila aku memasuki pejabat dan duduk menghadap komputer sekembalinya dari bersarapan dengan Ina dan Rizman tadi. Dewi Seri Bayu, hmm, siapalah agaknya yang dipuja-puja oleh penulis puisi ini.

Aku tak kisah sangat tentang identiti Dewi Seri Bayu ni. Perkara yang lebih penting dan yang mendatangan kesan adalah rangkap-rangkap dalam puisi tu. Seperti dicipta khas untuk aku. Kebetulan atau karma? Atau Qada’ dan Qadar agaknya. Arrgghh! Kenapa hati aku tak ketentuan begini?

Aku terasa bagai ada tangan yang tak kelihatan yang sedang mengemudikan perjalan diri aku. Sudah dua hari aku berperasaan begini. Sejak semalam, ketika aku melayari internet untuk tujuan penyelidikan, jejari aku terasa bergerak sendiri, bagai dikawal oleh sesuatu untuk terus melawat laman web di mana terdapatnya puisi itu.

Selalunya aku tidak membazir masa untuk membaca puisi-puisi jiwang sebegitu tetapi lain pula yang berlaku semalam, aku hayati setiap baris, setiap perkataan. Siap hafal lagi. Aku pun hairan dengan tindakan aku tu.

It’s probably the rain.

Aku cuba menenangkan diriku. Memberikan alasan pada diri sendiri kenapa aku berperasaan seperti ini. Walaupun hujan awal pagi tadi dah lama berhenti.

Jam dinding di bilik pejabatku menunjukkan waktu sudah hampir 11.27 pagi. 

Jam berbentuk kapal layar yang aku beli kira kira tiga tahun lalu, sewaktu aku mula mula bertugas di SGE. Kapal Layar. Aku tergelak mengenangkan justifikasi aku memilih bentuk kapal layar. Berhijrah kononnya. Macam orang dulu-dulu pergi Haji, naik kapal.

Tapi ada betulnya. Aku berhijrah dari kehidupan yang terumbang-ambing kepada sebuah kehidupan yang teratur dengan kerjaya yang stabil. Secara fizikal aku stabil tapi dari segi emotional, masih tak stabil lagi. Masih hebat ingatan dan kenangan pada Alia. Itulah sebab aku menjerumuskan diri dalam kerjaya aku sebanyak 110%. Aku tidak mahu ada sedikit ruang pun di benak untuk perkara lain selain dari kerja. Kerja, kerja dan kerja!

Siapakah agaknya pegawai yang baru ni. Cantik sangat ke sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh Ina dan Rizman?

Otak aku dah mula bekerja lebih masa. Lebih dari apa yang sepatutnya ia lakukan. Sebahagian dari diriku yang rasional berhujah bahawa aku tak sepatutnya berangan-angan atau membuat spekulasi tak tentu hala kerana ini adalah pembaziran masa dan tenaga…tapi…seperti manusia lain, sebahagian dari diriku ada perasaan ingin tahu.

Akhirnya, aku mengambil keputusan untuk pergi sahaja ke pejabat Encik Hashim dan bertemu dengan pegawai baru itu. Apa yang akan terjadi selepas itu, aku terima sajalah.

Let’s get this over and done with!

Aku bangun sambil membetulkan tali leher dan terus menuju ke  pejabat Encik Hashim, yang terletak selang tiga bilik dari pejabatku.

“Selamat pagi Encik Asmara,” Apai, pekerja penghantar cepat yang baru pulang dari pejabat pos, menegur aku apabila kami berselisih di antara barisan meja-meja warga kerja di pejabat tu.

Hey! Apai. Pagi! Wah!, banyak surat ni, Pai….kalau awak jumpa surat hutang untuk saya, awak buang jer, okey?”

No problem, Encik Asmara,” balas Apai disertai dengan tawa kecilnya.

Aku meneruskan langkah ke bilik Encik Hashim, melepasi ruang pejabat, terbentang deretan kubikel para kerani dan eksekutif bertugas. Aku atur langkah dengan segaknya agar nampak kemas dan presentable nanti dan aku mencuba beberapa mimik muka untuk mempamerkan ketenangan walau hatiku ada sedikit berdebar, entah kenapa.

Aku melangkah masuk ke pejabat Encik Hashim dan disambut dengan isyarat tangan sahaja oleh Kak Rozi, yang sedang berbicara di telefon. Dia menyuruh aku masuk terus kerana kedatangan aku memang ditunggu.

Aku terus mengetuk daun pintu bilik Encik Hashim yang sentiasa terbuka sepanjang waktu pejabat. Open door concept, kata Encik Hashim.

“Selamat pagi Encik Hashim….” seperti biasa aku memulakan bicara apabila melangkah masuk ke biliknya

Asmara, masuk, come, come, silakan duduk di sofa tu, lebih selesa kita meneruskan perbualan di situ,” pelawa Encik Hashim sambil menunding jarinya ke arah sofa tamu yang berhadapan mejanya.

Sofa kegemarannya. Sudah kebiasaan Encik Hashim berbincang dengan rakan niaga atau pelanggan di sofa tersebut.

Sudah tak terbilang berapa banyak transaksi perniagaan, persetujuan dasar dan juga perjanjian-perjanjian usahasama yang telah dipersetujui di situ. “Ada ong!” Kata Encik Hashim bila ditanya kenapa tak ditukar sahaja sofa yang agak out of date tu kepada model sofa yang lebih moden.

Aku berjalan ke sofa tersebut sambil memerhatikan seorang wanita yang sedang duduk berhadapan Encik Hashim dan membelakangkan aku. Dari sudut pandangan aku, gaya dan penampilannya tampak menarik.

Umm, vogue juga minah ni. Mungkin betul apa yang di kata Ina dan Rizman tadi, lawa pegawai baru ni.” bisik hatiku.

“Okey, mari I kenalkan you dengan Encik Asmara, orang penting dalam syarikat ini dan bakal menjadi rakan sekerja awak,” Encik Hashim mengajukan bicara ke arah wanita yang duduk tu dan menjemputnya ke sofa tempat aku berada.

Wanita itu pun segera mengambil beg tangannya, yang diletakkan di atas lantai di tepi kerusi dan terus mengepit beg itu di lengannya. Sambil berdiri, dia pun terus berpaling ke arahku.

Aku terus tergamam.

Hatiku terus berdebar.

Jantungku terlepas beberapa degupan dan lutut aku mejadi lembik.


Oh my God!”

No comments: