Friday, January 10, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 1, Chapter 9

Sehingga ke petang aku termanggu di dalam pejabat aku, tertanya dan terkenangkan cincin yang masih di jari Alia. Aku tidak pasti apakah significance kehadiran cincin itu di jari Alia sehingga hari ini, setelah sekian lama aku ditinggalkan.

Kata-kata Yusof berlegar diruang mindaku. Memang benar, aku tidak kenal Alia dalam ertikata yang sebenarnya. Ada perkara yang aku tidak tahu, yang aku tak sempat nak tahu. Banyak faktor-faktor lain yang mempengaruhi keputusan Alia untuk meninggalkan aku. Selama ini, aku hanya menyeksa diri aku.

Aku bergelumang di dalam self pity. Aku terjerumus di dalam perangkap low self esteem...sentiasa berfikir aku yang lemah, aku yang kurang, aku yang tidak cukup sifat, tiada harta, tiada rupa...arrghh...drama queen betul aku selama ni.

Baru aku sedar. Selama ini, yang aku duk membelasah orang, bergaduh sana-sini hanya untuk membuktikan aku kuat, aku tidak lemah, aku perkasa. Aku silap. Rupanya semua itu tidak membuktikan apa-apa. Hatiku, perasaanku masih lemah, masih goyah. Aku mementingkan diri sendiri dan gagal memikirkan permasalahan yang aku hadapi dari sudut lain.

Aku melihat jam lambang penghijrahan aku. Hampir pukul 6.00 petang. Waktu balik. Terdetik inspirasi di mindaku. Aku perlu melakukan sesuatu untuk memujuk Alia. Aku sedar kelakuan aku pagi tadi ketika di kantin memang kasar dan tidak gentleman, aku terlalu mementingkan diriku sendiri. Ish!...twice in a row dah aku bersikap begitu pada Alia.

Betul kata Alia yang dia masih baru dan perlu menjaga kedudukkannya di mata warga kerja SGE yang lain. Aku yang tak sensitif membawanya dan membangkitkan persoalan peribadi di kantin. Memang tak kena tempat dan masa. Apalah bengap sangat aku ni!

Tapi aku nak buat macam mana. Aku perlukan jawapan. Aku rasa sesiapa juga yang telah mengalami seperti apa yang aku alami akan memerlukan jawapan. Terlalu lama diriku menyimpan persoalan yang hanya Alia sahaja yang dapat menjelaskan dan memberikan jawapan yang aku mahu. Aku tak sanggup lagi membuat andaian dan tekaan. Aku perlu mendapatkan penjelasan. Aku perlu meneruskan hidup aku, dengan atau tanpa Alia.

Aku dah sedar sekarang, aku perlu berdepan dan menempuh ketakutan yang aku rasai. Tiada apa yang perlu aku takutkan lagi, bukannya mati kalau Alia telah berpunya atau betul-betul telah melupakan aku. Yang penting sekarang adalah untuk aku keluar dari belenggu menyimpan perasaan, memendam rindu kepada seseorang yang tidak memberikan aku kepastian. Cukuplah 5 tahun aku menderita, biar aku sakit sesakitnya untuk satu hari dari aku terus menanggung kesakitan untuk 5 tahun lagi.

Aku bergegas mengemaskan meja dan tempat kerja aku. Aku perlu mengejar jawapan yang aku cari. Harap-harapnya aku akan mendapat menguraikan kekusutan dihatiku yang telah 5 tahun bersimpul mati dan jika nasib menyebelahi aku, mungkin kebahagian yang dapat aku capai. Nothing to lose but everything to gain!

Sekelipan mata aku di tingkat bawah lobi lift Wisma SGE, di pintu utama untuk keluar masuk.



Aku menunggu di sudut yang agak terpencil. Memerhatikan beberapa orang yang lalu lalang disitu. Ayu juga dah tiba di lobi. Aku perhatikan dia keluar dari bangunan menuju ke jalan besar. Menanti seseorang agaknya, dari gaya dia berdiri bersendirian begitu. Aku mendoakan kebahagiannya, semoga Ayu tidak melalui apa yang aku lalui. Sahlah aku yang perasan. Macam manalah aku boleh terasa seolah-olah Ayu ada memendam rasa padaku. He-he-hehensem sangat ke aku ni!

Arus warga kerja yang ingin pulang bermula. Sekejap sahaja kesemua lif berkerja keras mengangkut warga kerja-warga kerja syarikat-syarikat yang bermaustautin di Wisma SGE. Lobi itu mula diisi dengan dengungan dan gema tapak kaki warga SGE. Bagai ada satu irama yang rawak. Aku tetap menunggu. Penantian yang aku rasa bagai seribu tahun walhal tak sampai 10 minit aku di situ. Aku pasrah dengan apa jua jawapan yang bakal aku terima nanti.

Tidak lama penantian aku. Di sebalik beberapa warga kerja yang bertali arus keluar dari bangunan milik SGE tu, aku perhatikan Alia berjalan perlahan menuju pintu utama. Langkahnya seperti dulu, sebagaimana yang aku masih ingat. Dari gayanya berjalan, lurus, kemas, badan tegak dan penuh keyakinan, memang memberikannya ketrampilan yang menarik. Pakaian pants suit berwarna kelabu dipakainya amat anggun dan pada masa yang sama mempamerkan dirinya sebagai wanita berkerjaya yang serious dalam tugasnya. 

“Alia…!” aku memanggil namanya. Alia menoleh dan berhenti. Aku berlari anak menuju kepadanya yang menanti kehadiranku.
 Aku berjalan bersama Alia keluar dari pintu utama menuju ke arah jalan besar di hadapan Wisma SGE.
 Alia, Im glad I caught u before u leave. Look, its about this morning. I would like to apologise for my behaviour. I’m totally out of line, I tak sepatutnya buat you macam tu, maafkan I.” Aku memulakan kata ketika berjalan seiringan dengan Alia.

Its okey As, I dah maafkan you dan I pun rasa bersalah dalam soal ni. I tau dan I sendiri rasakan apa yang you lalui sepanjang 5 tahun yang lepas. I know that I owe you an explanation but not now, okey?.”

“Okey, Alia, whenever you are ready. Look, let me make it up to you for acting like a complete jerk this morning, let me buy you a drink, okey? Err, you drive ke?”

“Tak, As.”

“Okey, good, excellent, in that case, bolehlah I hantar you balik  after that, okey?”

I am sorry As. I terpaksa menolak. I am so sorry,” nada Alia tiba-tiba berubah.

Aku terasa ada bad news coming“Kenapa pula?”

Husband I jemput, As...” Statement yang ringkas dari Alia. Dingin dan mendatar.

Aku terpaku sekali lagi. Husband!? Hatiku menyoal. Bodohnya aku ni! I should’ve known! Rasa nak hentak je kepala aku kat dinding. So bloody stupid of me!

Alia hanya memandang mataku tepat. Seolah-olah meminta aku merelakan pemergiannya. Aku dah tak dapat nak cakap apa-apa. Alia menundukkan mukanya dan terus meninggalkan aku.

Aku membiarkan Alia berjalan bersorangan melintas jalan besar. Aku hanya memerhati dari jauh. Tanpa bergerak, tanpa berganjak seinci pun di tempat aku berdiri itu.

Sebuah Mercedez Benz S series bercermin gelap tiba dan berhenti. Alia membuka pintu kereta itu. Alia masuk dan kereta itu meluncur pergi dengan laju. Hatiku juga turut meluncur laju. Menjunam ke dalam gaung kehampaan yang gelap dan tiada dasar.

terlerai
sulaman tirai impian
dari persada hati
tiadakan bertaut kembali
walau diulit seribu bidadari


Puisi itu kembali menghantui diriku.

No comments: