Tuesday, January 7, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 1, Chapter 3

Aku kembali ke bilikku dan meletakkan fail-fail dan presentation materials atas meja.

Waktu baru pukul 10.45 pagi. Pembentangan kepada deligasi MODESA tu bermula jam 9.00 pagi dan berakhir 10.30 pagi. Nasib tiada soalan-soalan yang aku tak dapat jawab.

Tapi aku tidak berserah sepenuhnya pada nasib, aku memang telah membuat persedian dengan terperinci.

Setiap sudut yang boleh mendatangkan kekaburan telah aku kenalpasti terlebih dahulu dan aku sediakan jawapannya. Tak hairanlah segala kemusykilan mereka dapat aku huraikan dan aku jelaskan. Ahhh...tere juga aku yer…aku tertawa sendirian di dalam hati.

Aku terasa lapar betul, tak sempat sarapan tadi.

Aku keluar dari bilik dan berjalan laju menuju ke lif. Melepasi ruang tetamu SGE. Ayu yang sedang sibuk melayan panggilan, sempat mengangkat tangan kepada ku.

Lawa juga Ayu ni, bertudung, putih orangnya dan mempunyai complexion muka yang licin. Redup juga mata memandang dan senyumannya pun manis, infectious, boleh membuat aku tersenyum sama kadang-kala.

Aku hanya mengangguk dan melemparkan senyuman padanya sebagai tanda penerimaan lambaiannya. Jauh di hati, terasa seakan Ayu ada menyimpan rasa terhadap aku. Atau mungkin aku yang perasan. Entahlah. Aku malas nak membuat spekulasi.

Yo, As!!  Y0 !! Tunggulah kejap!”

Aku menoleh ke arah suara yang memanggil aku. Yusuf melambai menyuruh aku menunggunya.

How was the presentation?” Ayat pertama dari Yusuf ketika dia tiba hampir padaku.

Aku leretkan kad kerja di alat pengesan dan terus membuka pintu bila isyarat berbunyi. Yusuf turut keluar mengekori aku.

 Yusuf Fadli, kawan pejabat yang paling rapat dengan aku. Sampai peringkat aku dah menganggap dia macam abang aku sendiri. Yusuflah yang membawa aku masuk ke SGE ni. Nasihat dan kata-kata perangsang dari Yusuf berjaya menjinakkan jiwa aku yang liar, menyalurkan semangat dan kreativiti aku ke arah yang lebih membina.

Aku mengenali Yusuf di meja snooker. Yusuf merupakan kawan kepada salah seorang ahli kumpulan tarik kereta yang aku sertai. Kami bertarung one by one. Main biasa-biasa saja pada mulanya, tapi hampir bergaduh dan hampir bertumbuk juga lama kelamaan tu. Mana boleh tahan asyik aku jer kena sau kiu

Selepas kali pertama tu, aku dan Yusuf terus menjadi sahabat. Aku pun dah lupa kenapa aku boleh jadi rapat dengannya. Mungkin aku menghormati kehebatannya bermain snooker dan aku nak berguru dengan dia. Dari situ, aku dan Yusuf bertemu di meja snooker hampir setiap minggu. Dari pertemuan kami hampir setiap minggu tu, aku tidak menyedari yang dia membuat analisa terhadap diri. Sedikit demi sedikit dia membaca perwatakkan aku.

Yusuf seorang sahaja yang nampak kewibawaan aku dan berjaya membuat kesimpulan bahawa aku ni graduan luar negara. Dia nampak diri aku yang sebenar disebalik topeng garang yang aku pakai. Di sebalik imej macho dan samseng yang aku tampilkan, Yusuf nampak cahaya kecerdasan aku walau tidak pernah sekali pun aku sebut tahap pelajaranku.

Rebellious youth – gelaran yang Yusuf bagi pada aku.

Tepat sekali gelaran itu. Memang aku rebel, memang aku sedang memberontak. Bukan dengan orang lain tapi dengan diriku sendiri.

Ketika aku mula berguru dengan Yusuf dalam permainan snooker, aku telahpun mula sedar bahawa pelbagai kerja jahat serta remeh yang aku lakukan tidak menjamin masa depan.

Aku telah tiba di persimpangan jalan dan perlu memilih kerjaya yang lebih baik. Aku mula merasai yang aku harus menamatkan era karier aku sebagai tukang tarik kereta dan bouncer. Aku tidak dapat apa-apa yang bermakna kerana apa yang aku dapat hanya adalah keseronokkan sementara. Sampai bila aku nak pukul orang dan, yang pasti, satu hari nanti, aku akan bertemu dengan orang yang lebih hebat, lebih tinggi ilmunya dari aku dan pastinya, aku pulak yang kena belasah. Ish....taklah nak aku!

Secara perlahan Yusuf memujuk aku. Banyak kali juga aku dan Yusuf berdebat hebat, hingga tak bertegur sapa. Iyalah, bukan senang nak buang tabiat yang tak elok. Aku masih ada rasa sangsi, rasa rugi dan rasa sayang nak tinggalkan kerja jahat tu. Kuat betul setan yang bergayut pada aku, menghasut dan membisikkan kata-kata dan perkara-perkara yang membawa ke arah kesesatan. Namun Yusuf tak pernah putus asa dan akhirnya, aku sedar dengan sendiri kebenaran hujah-hujah Yusuf.

Selalunya bila selesai bertikam lidah, aku akan angkat kaki macam tu jer. Aku buntu kerana perasaan aku bercelaru. Hati aku akan berperang dengan pilihan.

Di satu pihak kerja-kerja jahat yang aku dah tak suka manakala di pihak yang lain, untuk memulakan kerja baru, aku tak yakin, aku takut gagal.

Ketika saat begini, Yusuf akan membiarkan aku sendirian. Dia tak akan call atau hubungi aku dengan apa cara pun kerana selalunya aku yang akan mencari dia untuk mendapatkan nasihat dan panduan. Meja snooker menjadi tempat pertemuan dan perbincangan.

Yusuf memang pandai membuat aku rasa bersalah. Semuanya untuk membuat aku berfirkir dan memilih jalan yang betul. Dia selalu ingatkan aku kepada emak aku di kampung. Secara perlahan dia cucuk aku dengan mengimbaskan gambaran betapa hancurnya hati emak aku nanti kalau dia tahu aku buat kerja yang tak senonoh ni.

Macam dah tiada kerja lain kat KL ini. Dengan kelulusan aku yang tinggi, takkanlah aku tak boleh cari kerja yang elok! Buat malu nama baik keluarga aku saja nanti! Betapa beratnya beban yang akan aku letakkan pada emak dan keluarga aku jika apa-apa terjadi pada aku. Kalau aku seorang jer yang susah takpe, ini adik beradik aku, mak aku pun akan terbabit dan nama arwah bapak aku pun akan tercemar sama!

Tapi yang paling buat aku tersedar adalah bila Yusuf mengatakan aku sedang menjadi contoh yang buruk kepada anak buah-anak buah aku yang ramai tu dan kemungkinan besar, anak-anak aku sendiri pada satu masa nanti. Sanggupkah aku melihat salah seorang dari mereka mengikut jejak aku. Cair jugak aku!

Hampir setiap minggu bila ada saja sesi snooker dengan aku, Yusuf akan mula menjalankan kempennya. Hujah-hujahnya makin lama makin aku fahami dan aku terima. Hatiku makin tawar untuk memberontak, tidak seperti dulu.

Akhirnya, aku betul-betul sedar dan insaf.

Aku menghantar resume aku kepada Yusuf untuk dipertimbangkan oleh SGE. Yusuf sendiri yang mengolah dan menokok tambah resume aku supaya nampak cantik dan mantap. Aku rasa dia juga yang menyakinkan Pengurus Sumber Manusia SGE untuk memberikan peluang kepada aku. Setelah 2 kali temuduga di SGE, aku memulakan hidup baru tidak lama selepas itu. Aku sendiri tidak menyangka yang aku akan dapat menyesuaikan diri dalam bidang koprat dengan begitu mudah.

Macam itik dicampak ke air.

Setelah lebih setahun berkhidmat dengan SGE barulah Yusuf memberitahu bahawa dia beriya-iya menolong aku keluar dari kerjaya gelap aku tu adalah disebabkan dia pernah kehilangan adik kandungnya yang telah menceburi bidang yang aku tinggalkan tu. Yusuf melihat sendiri betapa hancur hati ibu bapanya dan dia rasa bersalah jika tidak menolong aku. Baginya, kejayaan membawa aku keluar dari kerja-kerja gila tu sedikit sebanyak telah mengubat luka kehilangan adik kandungnya.

As usual la Suf, aku cuma buat yang terbaik, kalau berjaya, maka rezeki SGElah, rezeki kita juga kan?” Jawabku ringkas pada Yusuf.

“Sudahlah kau, As!, merendah diri pula, ha-ha-ha, aku dah tau, budak-budak Project Team dah cakap dengan aku, mat-saleh tu very impressed dengan kertas kerja kau tu.”

Aku menekan butang lif untuk ke bawah, sambil tersenyum.

Memang Yusuf pandai baca kerektor aku. Susah nak sorok apa-apa dari dia. Ya lah, umur dia pun dah lebih 40 tahun, dah matang tapi masih lagi ligat dan masih sifu snooker aku.

“Suf, kita minum dulu kat kantin, aku belanja!”

Next time, okey? Aku ada hal sikit kat Finance.”

“Okey!”

Pantas Yusuf berlalu apabila pintu lif terbuka. Aku melangkah masuk. Tingkat bawah menjadi destinasi aku. Okestra perutku dah pun bermula.



"Abang!, nescafe tarik macam biasa, ya!" Aku menunjuk isyarat tangan kepada pelayan kantin bila aku tiba di gerai biasa tempat aku minum pagi.

Aku terus duduk di sebelah Ina dan Rizman, antara kawan sepejabat yang agak rapat dengan aku dan secara kebetulan sedang sarapan juga. Aku ambil nasi lemak yang berbungkus kertas akhbar dan daun pisang di dalamnya. Sejuk. Aku balun juga, lapar punya pasal

"Asmara, kau dah jumpa pegawai baru kita?” tanya Rizman.

Rizman Rahman adalah seorang yang suka berjenaka. Muda lagi, baru 24 tahun. Orangnya sederhana saja, kulit kuning langsat, rambut lurus dan pakai spek. Aku senang bergaul dengan Rizman dan selalu juga aku dapatkan pertolongan darinya untuk kerja-kerja aku, terutama berkaitan dengan research dan juga data retrieval. Cuma satu saja perangai dia yang aku kurang gemar, iaitu, kalau berjanji, kena tambah 30 minit lagi dari masa yang ditetapkan. Hampeh mamat sorang ni! Tapi kualiti kerja amat memuaskan, itu pasal orang tutup mata sebelah saja bab dia selalu lewat.

"Belum. Pukul 11.30 pagi kejap lagi. Boss dan juga Kak Rozi dah beberapa kali remind aku.” ringkas jawapan aku sambil aku menyuapkan nasi ke mulut.

Laa!....Ketua Jabatan yang lain-lain dah jumpa dah pegawai baru ni, kau sorang saja yang belum jumpa. Kenapa ya?” Rizman menempelak aku. Ish! mamat ni, ada gak kena sekeh dengan aku ni!

Dorang tu ketua jabatan, semua pangkat GM-GM belaka, aku ni siapa!...dol!...Mestilah dorang dulu. Lagi pun aku ada presentation tadi.”

“Cantik tau!” Ina mencelah, “Ada can kau!”

Ina pula kerani di SGE. Roslina Deris. Anak Pak Deris kami selalu mengajuknya. Dah berumur 33 tahun dan mempunyai 2 orang anak. Suaminya seorang pegawai polis yang banyak menolong aku, Rizman dan Yusuf jika kami ada saman yang perlu dibayar. Aku menganggap Ina sebagai kakak. Kadang-kadang aku ada juga minta nasihat dan pandangannya sebagai seorang wanita.

“Ish…!, merepeklah kau ni, Ina! Kau jangan nak buat perangai cam makcik-makcik stampede yang lenlain tu. Keypoh tul la”.

Eh, tolong skit yer, aku bukan stampede, tak penah aku berkejar-kejar kalau ada sale kat mana-mana shopping complex yer!” Ina membalas, marah betul dia kalau aku gelar dia makcik stampede.

Ouh, tau pun marah, dah tu yang kau kecoh sangat kenapa?!”

Ala…Buat-buat malu pulak, anak teruna ni…!” sampuk si Rizman pula, sambil menjuihkan bibir kepadaku. Macamlah dia tu bukan teruna dan macamlah dia tu tua dari aku! Anak dia panggil aku. Macam dia pangkat bapak-bapak pula.

Aku diamkan saja gurauan mereka. Aku hanya senyum.

Begitulah gelagat aku, Ina dan Rizman dan kadang-kala Yusuf, setiap kali berjumpa. Kami bagai satu “clique” di SGE. Walau kami ada bergaul dan berkawan dengan warga kerja yang lain, kami berempat amat rapat dan selesa sesama sendiri. Macam adik-beradik.

Namun, hanya Yusuf saja yang betul-betul mengenali aku dan Yusuf juga tahu serba sedikit tentang kisah aku dan Alia. Pernah aku ceritakan padanya apabila aku tak dapat membendung perasaan.

Korang ni boleh diam sekejap tak, aku nak makan ni, kang bila aku dah jumpa pegawai baru tu, aku buat laporan lengkap pada korang, lawa ke, cantik ke, ayu ke, jelita ke…okey?!,” aku dah geram, nak makan pun susah, sibuk sangat Ina dan Rizman pasal pegawai yang baru nak masuk nanti.

“As, aku dengar dia masih single tau….” Ina masih menyakat aku sambil melepaskan hilai ketawa yang menggelikan tekak aku. “Kalau kau nak merisik ke, apa ke, jangan segan-segan bagi tahu aku tau! Kalau nak meminang nanti, aku boleh tolong gubah barang-barang hantaran.…” Tambah Ina disertai dengan hilai ketawanya. Bingit telinga aku! Mentang-mentanglah dia ahli persatuan isteri-isteri polis, ada ke nak test skill mengubah yang dia pelajari pada aku. Cheh!

“Tadi kau merepek, sekarang kau dah melalut, kejap lagi ke laut agaknya.…amender ler….lagipun, apa kena-mengena dengan aku samada dia single ke, double ke, triple ke?” Suara aku dah mula tinggi.

“Alahai.…janganlah marah cik abang oi!” Ina mencebek.

Nyesal pula aku tinggikan suara.

“Entahlah kau ni As!, kita orang gurau jer.…tapi....kalau jadi, best juga, lama tak makan nasi minyak ni.…ha-ha-ha….” gelak Rizman di sahut oleh Ina dan riuh rendahlah tempat duduk kami tu.

Lahabau si Rizman ni, sempat kenakan aku.

Tapi mereka ni tak tahu bahawa pintu hatiku ini masih tertutup rapat dan belum bersedia untuk menerima sesiapa pun. Kecuali Alia.

“Aku tak marahlah! Aku geram jer. Lagi pun korang tak ingat pada kisah yang telah terjadi sebelum ni, pasal eksekutif pompuan yang Encik Hashim lantik sebelum ni? Aku rasa orang tua tu dah booking awal-awal kut! Ha-ha-ha!”

Giliran aku pula ketawa.


Tapi hati aku tetap muram.

No comments: