Friday, January 10, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 1, Chapter 7

tercipta
sulaman tirai impian
dari keikhlasan hati
indahnya yang tiada terlukis
walau disusun warna pelangi

Puisi itu kembali lagi. Dalam kebisingan dan kebingitan pusat snooker, teriakan muzik dari saluran MTV ASTRO yang berkumandang di empat unit TV LCD 56 inci yang berada di keempat-empat penjuru dan ditambah hilai tawa sorakan para pengunjung, puisi itu pula boleh terpancar di dalam otak aku dengan jelas dan terang.

Aku sangka puisi tu hanya menghantui aku ketika aku dipejabat saja tapi sampai luar pejabat hingga ke pusat snooker ni pun ia mengekori aku! Apa punya jin yang si penulis tu pakai untuk merasuk puisinya sampai boleh buat aku sebegini. Siut betulah! Kalau Yusuf tahu, teruk aku kena gelak ni!

Aku dan Yusuf ada malam khas untuk sesi snooker kami. Sentiasa pada malam yang sama di setiap minggu dan di tempat yang sama. Kami tak perlu risau samada boleh dapat meja atau tidak kerana pada malam yang ditetapkan, meja untuk kami memang dah dikhaskan. Taukeh tempat tu memang kamceng dengan kami.

Acara mingguan ni jarang gagal dianjurkan. Yusuf mengambil serius sesi ni sebab inilah satu-satunya riadah bagi dirinya. Aku suruh dia ikut aku jogging tapi dia memberi alasan urat dan tulangnya dah rapuh. Bila aku ajak ke gym, dia kata badan kering macam dia tu, kalau ke gym, buat orang gelak saja nanti. Mahu tak mahu, aku layankan saja setiap minggu bermain snooker dengannya.

Sesi yang pada mulanya kerana hormat padanya dan juga kerana perguruan aku dengan dia dalam bidang snooker belum tamat, lama-kelamaan, aku mula menghargainya kerana sambil-sambil bermain, aku dapat tempat berbicara dan meminta nasihat dari orang yang lebih berpengalaman. Kami hanya kensel jika salah seorang ada sebab-sebab peribadi yang betul-betul mustahak.

Arrghh!!! Suwey betul lah ini malam, Suf!” Aku mula berteriak bila sekali lagi pukulan aku tidak tepat. Hancur corak permainan aku malam ni. Yusuf yang tersengih makin membuat aku geram!

“Apa pasal la teruk sangat game kau malam ni, As?  Releks la brader, ni aku tunjuk, slow and steady.

Bedebah! Bertambah tension aku bila pukulan Yusuf tepat mengenai sasaran dan cue ball menghantuk bola merah masuk ke lubang, “See that! fuh! macam professional he-he-he!,” lagi si Yusuf berseloroh mengapikan aku.

Aku berdiri sambil bersandar pada dinding, memerhatikan gerak Yusuf. Perasaan geram, marah dan tension semuanya aku rasa dalam diri aku. Tapi yang paling aku rasai adalah marah!

Aku marah pada Alia kerana memunculkan diri setelah hilang begitu lama! Aku marah pasal dia tinggalkan aku dulu! Aku marah pada diriku kerana masih tak berdaya melenyapkan perasaan padanya walau perpisahan dah terjadi bertahun lamanya! Aku marah pada Yusuf kerana lebih bagus bermain snooker dari aku dan selalu mengalahkan aku!

Namun, lebih dalam dari perasaan marah itu, sebenarnya, aku takut, dan aku bertambah marah pada diriku kerana merasai ketakutan ni.

Takut!

Dulu, dua atau tiga tahun lepas, aku tak kenal perkataan ini. Besar manalah orang yang muncul, seganas manalah yang datang, aku tak takut. Aku tunggu. Aku hadapi, aku layan permainan dia, rentak dia, bunga dia dan aku tunggu kesilapan dia. Aku belasah. Siku atau penumbuk di mukanya untuk membuat dia mamai, tendangan di tempurung lutut untuk membuat dia rebah dan tindakan penghabisan bila dia dah rebah! Senang, as simple as 1- 2 - 3!

Tapi sekarang dah lain. Aku dah kenal dengan perasaan takut. Ketakutan timbul dalam diriku dengan kehadiran Alia. Walau aku rasa gembira dan lega dengan kehadiran ini tapi jauh di hatiku, aku merasakan adalah lebih elok dia jauh kerana ketika dia tiada, aku masih boleh berharap, aku masih boleh bermimpi untuk kembali bersamanya. Kini, Alia muncul kembali dan aku takut.

Aku gerun terhadap kemungkinan yang aku akan mendapat kata putus dan jawapan dari Alia bahawa harapan dan impian aku tidak mungkin lagi tercapai. Itu yang membuat aku takut! Arghh….!!!

Yusuf menyiku aku, “Ha!, jalan cepat! Kenapa kau malam ni As?!”

“Takda apa-apa lah Suf, form tak datanglah malam ni,” aku cuba memberikan alasan sebelum membuat pukulan.

Yusuf duduk di kerusi yang disediakan. Tenang saja dia menunggu aku membuat pukulan. Sekali lihat, seolah-olah dia mengkaji tektik aku, walhal main kosong jer, tiada pertaruhan, saja nak kasi release tension dan sekadar borak-borak kosong.

So, kau dah jumpakan? Apa pendapat kau? Lawa kan pegawai baru kita, si Alia tu,” tetiba terpacul kata-kata dari Yusuf.

ALIA!

Terlintas nama tu di dalam otak aku. Konsentrasi terus aku hilang. Pukulan aku tersasar pada ketika nama Alia terpacul dari bibir Yusuf. Cue ball pula yang masuk lubang. Damn!

Ha-ha-ha! itu rupanya yang mengganggu fikiran kau!,” Yusuf ketawa besar melihat pukulan yang aku buat.

Aku tak larat lagi menanggung. Siut punya Yusuf boleh ketawakan aku pulak! Menambah sakit hati aku lagi.

Dengan tensyen kepala otak aku, dengan Yusuf mengapikan aku, dengan permainan aku yang teruk, aku give up! “Dah la Suf, kita tutuplah meja ni untuk malam ni…aku takde mood nak main, Jom kita pergi makan.” Aku buat keputusan drastik. Kalau layankan, lagi bertambah panas hati dan boleh mendatangkan marah. Aku kena cari tempat untuk cool down.

Aku campak saja kayu snooker atas meja dan terus berlalu pergi. Yusuf bergegas membuat bayaran yang patut.




“Okey, out with it, apa hal kau ni. Apa kena mengena kau dengan Alia? Sampai teruk sangat kau ni dengan kehadiran Alia. She’s just another employee! Man! What’s the problem?!” Yusuf memulakan perbualan ketika kami sedang duduk menikmati makanan di salah satu gerai di Jalan Doraisamy.

“Alia Abadi is the problem, Suf! My problem! Masalah besar bagi aku sekarang ni. Kau masih tak dapat tangkap?”

Berkerut dahi Yusuf seketika dan dengan tiba-tiba, air mukanya menyala. Yusuf berjaya memahami dilema aku.

Woah!!, maksud kau, Alia ni lah awek yang kau jatuh cinta bagai nak rak kat overseas dulu? The One you have been talking about all this while? Ya Rabbi, kecilnya dunia ni!”

“Haa…!...baru kau tahu. Kalau tak, aku tak bercelaru macam ni Suf, bayangkan, selepas lima tahun dia tinggalkan aku begitu saja...,” aku mendesah, “…tiba-tiba dia muncul macam ni. Mahunya tak gugur jantung aku!”

“Apa kau rasa masa first time jumpa dalam bilik Encik Hashim?”

 “Berkecai aku masa Boss introduce dia kat aku, berhenti jantung aku, tapi Alia, selamba derk jer, sebak aku, Suf, sedih kau tahu! Aku ni apa?! Tunggul?? Batu?? Tempurung?? Sesenang itu ke aku dilupakan?!”

Yusuf mendiamkan diri. Mungkin dia belum mahu memberikan pandangan, pasti menunggu aku meluahkan segalanya dulu.

What we had was something special, she was everything to me dan aku sangka I was everything to her...tapi…” tak daya aku menghabiskan ayat aku.

“Aku rasa kau tak betul-betul kenal dia. Ya, nama dia, perwatakkan dia, perangai dia, memanglah kau kenal, tapi diri dia yang sebenar, asal usul dia, background dia, mak ayah dia, keluarga dia, kau belum betul-betul kenal lagi.”

“Tak kisahlah asal usul dia, whatever, whoever, siapa pun dia Suf, aku tak kisah, yang aku pasti, isi hati dia, aku tahu dan aku kenal!”

“Kalau camtu, jangan cepat menyangka buruk, As, tak elok. Bawa bertenang, dia baru berjumpa kau selepas 5 tahun, mungkin dia juga tengah bercelaru macam kau. Kau tak tahu tu kan?” Yusuf menyoal, “atau mungkin, cinta kau dengan dia di kolej tu cinta monyet, college fling, yang selalunya tak kekal.”

No way, no bloody way, Suf! Aku tahu perasaan aku pada dia masa tu dan aku pasti perasaan dia pada aku, cuma, aku masih tak tau kenapa dia tinggalkan aku macam tu! Aku perlu kepastian. Itu saja yang aku mahu. Kepastian!”

“Aku bukan nak cakap apalah, dari pengalaman aku, pengaruh mak bapak, cara didikkan dan juga environment di mana dia membesar, pasti ada kena-mengena dengan apa yang terjadi antara kau dan dia. Kau perlu ingat, masa kau bercinta ngan dia, umur korang tu baru setahun jagung, masih kena dengar cakap mak bapak, tau!”

“Aku faham apa yang kau cuba sampaikan…tapi…”

“Terimalah hakikat, As, Dah ditakdirkan, kau dengan Alia tiada jodoh. Mungkin mak ayah dia dah aturkan sesuatu yang lebih baik untuk dia…”

“Aturkan? Takkanlah Alia tiada hak untuk menentukan masa depan dia sendiri, kegembiraan dia sendiri…takkan Alia tidak diberikan peluang untuk menentukan jalan hidup dia sendiri…”

“Itu cakap kau, As. Ni soal mak bapak. Soal derhaka, Alia pasti tak nak derhaka pada mak ayah dia, straight to hell, bai orang derhaka ni…kau ada fikir dari sudut tu, dari sudut Alia, yang berbelah bahagi antara kau, yang tiada ikatan dengan dia dan mak ayah dia, yang tentu-tentu lebih berhak terhadap dia. Kau ada fikir camtu??!!”

“Okey…okey…I got your point, tapi, betul ke apa yang kau cakap tu adalah apa yang telah terjadi. Kepastian, Suf, kepastian, itu saja yang aku nak!”

Well, my friend, camnilah, aku pun main agak-agak dan hanya boleh buat kesimpulan berdasarkan pengalaman aku…dan kau, dia dah ada depan mata kau sekarang, tiada masa yang lebih sesuai untuk kau mendapatkan kepastian yang kau cari tu”

“Tapi...”

Ada tapi pulak?!”

“Hati aku masih mengharap, Suf. Terus terang, sebenarnya, aku masih mencintai dirinya.”

“As, aku kenal kau lama, dari kau liar dan jahat, samseng, pukul orang sana sini, sampai la kau kat SGE ini. Aku tak pernah tengok kau buntu macam ni, just because of a woman!”

“Aku liar atau aku jahat dulu tiada kena mengena dalam soal ni Suf. Memang aku akui, masa zaman jahat aku, kau nampak aku keras dan kasar, tapi Suf…bagi aku Alia is not JUST a woman, Suf...dia lebih dari tu!”

So, tepuk dada tanya selera…apa yang kau nak sekarang?”

Aku nak Alia kembali!

Tak terkeluar ayat itu dari mulut aku.


Aku takut untuk menyatakannya kerana aku takut untuk mengetahui jawapannya.

No comments: