Thursday, January 9, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 1, Chapter 5

Alia….?  Bisik hati ku.

Bukan berbisik tapi menjerit! Sekuat jeritan yang terdaya oleh hatiku. Macam tak percaya. Seolah dalam mimpi.

“Cik Alia Abadi, kenalkan, ni Encik Asmara, orang penting juga kat SGE ni. Asmara, please meet Cik Alia Abadi.”

Kata-kata Encik Hashim begitu samar aku rasakan. Seakan tidak kedengaran. Seolah-olah aku berada seribu batu jauhnya dari situ.

“Apa khabar Encik Asmara?”

Suara Alia lembut menyapa aku, sambil menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan aku.

Aku kaku. Blank kepala otak aku. Aku berpeluh. Aku buntu. Aku rasa macam nak lari keluar saja dari bilik Encik Hashim tu. In fact aku dah terbayang diriku sedang berlari keluar. Tapi aku tahankan niat tu, aku nak lari ke mana dan macam mana nak jawab pada Encik Hashim nanti. Tak mungkin. Oh damn!, this is not happening!!

“Encik Asmara...are you okey?,” Alia bersuara lagi.

“Errr… yes yes-khabar-b-b-baik Cik Alia, I’m okey. You?”

Tersekat-sekat suara aku di kerongkong. Oh!, kecilnya dunia ini.

Mungkin inilah penyebab perasaan aku yang tak tentu hala sehari dua kebelakangan ini. Alia hadir kembali dalam hidup ku dengan cara yang tidak aku duga. Aura kehadiran Alia rupanya yang menggangu keseimbangan naluri aku sejak semalam. Tak hairanlah nostalgia bersamanya begitu kuat melanda. Macam ada six sense pula aku ni. Tapi aku tidak dapat menyangkal, memang dari dulu lagi, aku dapat merasakan kehadiran Alia walau kelibatnya belum kelihatan.

“Baik, terima kasih,” lembut Alia menjawab.

Suara itu. Suara Alia. Suara yang telah lima tahu aku tak dengar. Suara yang selama lima tahun aku tunggu untuk mendengarnya kembali. Kejutkan aku wooii dari mimpi ni!!!

“Okey, okey, enough with the pleasantries, kita banyak kerja and you both are hired to make me more money!,” suara parau Encik Hashim berjaya mengejutkan aku.

Anyway, Asmara, boleh ke you bawa Cik Alia untuk dikenalkan kepada semua staff kita? Most of the GMs dia dah jumpa, so tinggal staff yang lain-lain saja. If not, I will ask Rozi to do it.”

Noono…Encik Hashim, saya memang free sekarang ni, it’s okey, biar saya bawa Alia untuk diperkenalkan kepada staff yang lain. It will be my pleasure.”

Soo…?! Apa tunggu lagi, move along, move along kids, apasal tercegat lagi kat situ?!”

"Yes sir! This way Cik Alia, if you please," balasku, mematuhi arahan boss aku tu.

Cik! Secara tak sengaja perkataan yang disebutkan oleh Encik Hashim itu terhighlight dalam otak aku.


Masih ada peluang

No comments: