Thursday, May 7, 2015

MASIHKAH ADA ALIA - Part 3, Chapter 29

Aku dan Alia sampai ke Kuala Lumpur dalam pukul 4 petang, hari Sabtu, selang dua minggu setelah Alia mengumumkan tarikh perbicaraan telah ditetapkan.

Perjalanan kembali ke KL pun melalui Thailand, mendarat di Bangkok dari London dan kemudian turun ke Malaysia dengan kereta sewa melalui sempadan di Bukit Kayu Hitam. Aku masih berhati-hati seperti dahulu. Setiap pregerakkan aku dan Alia harus dirancang dengan teliti untuk memastikan perjalanan kami teratur, kemas dan tidak menarik perhatian mana-mana pihak.

Ada juga ketika yang aku rasa macam membazir juga belanja lebih untuk melencongkan perjalanan kami ke sana-sini. Tapi bila aku fikir semula, sebenarnya, agak mudah untuk menjejak perjalanan seseorang. Lebih-lebih lagi bila merentas sempadan antarabangsa antara negara terutamanya kalau melalui international gateway seperti KLIA atau Changi atau Bangkok.

Semua urusan passport dan imigresen sekarang sudah computerized, oleh itu, pada mereka yang pandai, agak mudah untuk menanda dan menjejak perjalan passport seseorang dari mana ke mana.

Harith pastinya tidaklah sebodoh yang aku ingin sangkakan. Pasti ada juga kaki kaki dan balachi-balachi dia yang boleh digunakan. Aku pasti juga yang dia ada duit untuk dibelanjakan bagi membeli dan mendapatkan maklumat dari sumber-sumber yang tertentu.

Kami terus check-in di sebuah hotel bertaraf lima bintang yang berdekatan dengan KLCC. Sengaja aku pilih lokasi tu kerana senang nak bersiar-siar dan juga membeli belah. Tarikh perbicaraan adalah pada hari Isnin, jadi ada masa untuk Alia bertemu keluarganya seketika.

Aku membuat keputusan untuk bertemu abang dan kakakku yang berada di sekitar KL, tak sempat rasanya untuk balik kampong bertemu emak. At least aku dapat sampaikan berita melalui mereka kepada emak yang aku sihat dan sejahtera, taklah dia risau sangat. Aku juga sempat memberitahu Yusuf yang aku telah telah kembali ke KL untuk sementara dan kalau ada masa, aku akan mencarinya.


No comments: