Friday, May 8, 2015

MASIHKAH ADA ALIA - Part 4, Chapter 41

Bingit telinga aku.

Cilakak!! Amender yang menggangu aku dari tidur ni, bertubi-tubi merejam kelenaan aku. Beberapa detik berlalu barulah aku mengenali bunyi tu adalah dari handphone aku.

Handphone lama!

Alia!

Aku melompat pantas mencapai phone tu yang sedang aku charge setelah bateri dia kong kerana lama tak digunakan.

 “Hello!..” cemas aku menjawab sambil menahan airmata aku dari berderai “Alia, is that you??!!”

“Encik Asmara?”

Ciss!!!!sora jantan!

“Ya!, bercakap. Kau siapa!!?”

“Hidup lagi kau yer, aku ingatkan dah arwah, ha-ha-ha. Okey…okey aku harap kau bertenang dan tak perlu tau aku siapa. Cuma dengar dengan teliti, okey bro?!”

“Okey!” Jawab ku ringkas. Aku kena mengalah. Keselamatan Alia lagi penting dan aku tak mahu kemarahan aku membawa malapetaka pula pada Alia.

Good, lets make this simple and straight to the point. Kau ada apa yang aku nak dan aku ada apa yang kau nak.”

I am listening.”

Don’t be a hero, ikut saja cakap aku and everything will turn out fine, for you and also Alia.”

Cut the bullshit! Alia mana?!!”

Relax, we’ll get to that, aku nak pastikan kau betul-betul faham risiko yang ada dan yang bakal kau hadapi kalau kau tak ikut apa yang aku mahu!”

“Apa yang kau nak sekarang ni?”

“12 juta..”

Done! Tapi bagi aku cakap dengan Alia dulu”

“12 juta dulu”

“Dengar sini lakhanat! Kau bagi aku cakap ngan Alia dulu or you can kiss the money goodbye!”

Aku pasti tuan empunya suara tu mengetahui bahawa tandatangan bersama aku dan Alia diperlukan untuk sebarang pemindahan dana melebihi RM1 juta. Nasib aku tak mati, kalau tak, satu sen pun sesiapa tak merasa duit tu. Sekarang, aku pulak ada kelebihan!

“Hmm…okey, hang on.”

Beberapa saat berlalu. TAlian tu tu senyap. Berdebar-debar hati aku, Ya Allah, kuatkan semangat aku dan Alia menempuh dugaan ni!

“As…” muncul suara Alia lemah.

Yeah, its me. Are you okey? Be strong, I promise, I will get you out of this mess. Trust me Alia!”

“As, I’m okey! Be careful As. Just be ca - ”

Satisfied?” Suara bangsat tu kembali pula.

“Baiklah, kau menang buat masa ni. Cuma aku nak bagi tahu, tempahlah kain kapan kau dari sekarang dan bertaubatlah apa-apa yang patut kalau aku jumpa walau satu calar pun kat badan Alia nanti…sampai ke lubang cacing aku cari kau.”

“Yerlah tusuka hati kau lah…dengar sini…aku nak kau balik ke hotel penginapan kau dan Alia. Ada sampul surat di atas nama kau kat reception dan dalam sampul tu ada borang transfer untuk kau penuhkan dan tandatangan.”

“Kau ingat aku nak percaya kat kau bulat-bulat macam tu saja? Apa alasan yang kau boleh bagi yang ini semua bukan perangkap?!”

“Terpulang kat kau nak percaya aku kat aku atau tak. Yang aku tahu, esok aku nak duit tu ada dalam tangan kau dan kita buat pertukaran. Paham?!”

“Esok? Impossible! Bagi aku tempoh 3 hari.”

Kepala hotak kau tiga hari! Aku bagi kau 48 jam!”

- klik -

Aku save nombor yang membuat panggilan kepada aku tu, satu lagi link terbaik aku ke Alia. Tak mungkin pemanggil tersebut sebegitu bodoh untuk menggunakan nombor talian peribadinya tapi, who knows!



Aku solat Isyak dulu, minta pertolongan dan panduan. Aku berdoa panjang untuk keselamatan Alia, bakal isteri aku tu, jika diizinkan Allah.

Aku keluar dari apartment tempat aku menginap sementara ni lebih kurang jam 9.30 malam. Aku menahan teksi untuk menuju ke lobby hotel aku dan Alia menetap dan tempat kejadian aku ditembak sepertimana yang diarahkan.

Aku tak sedap hati. Pergerakkan aku sekarang ni di bawah arahan orang lain. Keadaan tidak dalam kawalan aku. Ini membuat aku resah.  

Semasa dalam perjalanan keresahan aku makin memuncak. Mengapa aku harus serahkan tengkok untuk mengambil borang tersebut? Terasa macam ayam ternakan yang sedang beratur untuk disembelih dan dijadikan burger dan sausage.

Aku terhidu sebuah perangkap dan jika aku pun berjaya ditawan oleh Harith, that’s it, game over! Siapa lagi yang boleh menolong aku dan Alia?

Setibanya aku di sana, aku minta pemandu teksi tu berhenti di agak jauh luar seketika. Aku tak mahu turun. Aku cuma mahu memerhati keadaan sekeliling.

Aku perhatikan lobi tu dari jauh. Dinding kaca yang digunakan memberikan aku pandangan yang jelas tentang keadaan lobi tersebut. Lengang dan cuma beberapa orang sahaja di situ.

Perangkap!? Mungkin tidak. Aku tak berapa yakin. Selalunya dalam keadaan begini naluri aku akan melaungkan semboyan amaran tapi kali ini tidak. Keadaan 50 : 50. Nak pergi atau tidak.

Aku berperang dengan diri sendiri. Apalah sangat wang 12 juta berbanding dengan nyawa Alia. Tapi, yang menjadi persoalan, adakah nyawa aku dan Alia terjamin setelah wang sebanyak itu bertukar tangan, lebih-lebih lagi jika aku dan Alia sama-sama dalam tahanan Harith.

Aku tak ingin mengetahui jawapannya. Aku perlu usahakan sesuatu. Selagi aku bebas bergerak, pasti ada jalan lain.

Aku diberi tempoh 48 jam. Ini bermakna, aku perlu menyelesaikan masalah ni dalam masa yang kurang dari apa yang diberikan.

Aku menyuruh pemandu teksi tu meneruskan perjalanan. Aku tak perlu mengikut arahan penyangak tu pada masa ini. Aku masih ada masa untuk berfikir. Aku mintak pemandu teksi tu membawa aku ke arah KLCC dan menuju ke Bukit Bintang. Aku perlu masa untuk bertenang dan berfikir.

Sepanjang perjalanan aku memikirkan bagaimana hendak mencari 3 orang dari sejumlah lebih 2 juta orang penduduk Kuala Lumpur ni.

Like looking for a needle in a haystack.

Tepat sungguh peribahasa Inggeris tu. Namun, aku berfikir kembali. Aku imbas kembali amanat dan pengalaman Pakcik Lamin aku.

Dia selalu berkata, kalau menghadapi masalah yang rumit, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah – ketepikan perkara-perkara atau unsur yang tidak berkaitan.

Jadinya, dalam 2 juta orang, berapa ramai yang terlibat dengan jenayah? Kalau mengikut statistic, nisbah purata di negara kita ni ianya adalah kurang dari 2 peratus atau bersamaan 40,000 orang dari 2 juta tu.

Dalam reramai tu, berapa sangat yang terlibat dalam jenayah berat dan gangsterism dan sanggup menerima upah untuk bunuh orang, mungkin 10% saja.  Dah jadi 4,000 orang. Kalau dipecahkan lagi mengikut bangsa, aku perlu fokus pada 20% yang berbangsa Melayu oleh kerana tiga orang yang menyerang aku tu Melayu, dah tinggal 800 orang.

Katakanlah, 50% dalam penjara atau lain-lain pusat tahanan, dah tinggal 400 orang. Ketepikan 40% yang dibuang daerah, dalam persembunyian dan/atau berpindah ke luar pendalaman, tinggal 240 orang dan yang betul aktif mungkin 10% dan kita akan sampai pada jumlah yang agak kecil, iaitu 24 orang. Namun, fakta paling memberi aku semangat adalah -  orang yang kudung jari manis di tangan kanan -  1 orang saja.

Dari 2 juta orang aku telah mengecilkan jumlah tersebut kepada hanya 24 orang. Aku rasa tak susah mencari satu manusia dari kalangan 24 orang. Aku hanya perlu mengetahu tempat untuk mencarinya.

Aku terpikir juga, elok aku cari si Harith, ekori dia dan pasti aku akan bertemu Alia. Tapi, masa tidak menyebelahi aku dan aku perlu mengaitkan ketiga tiga penyangak yang menyerang aku dengan Harith, baru aku ada bukti kukuh ini semua kerja Harith.

Aku tak mahu Harith memunyai peluang untuk menutup langkahnya. Lagipun, memang aku nak belasah 3 orang tu cecukup dulu.




Buat sesuatu kerja tu perlulah mengikut aturan dan berpandu pada kelojikkan, terngiang-ngiang nasihat Pakcik Lamin. Tak guna ikut perasaan. Selesaikan masalah satu persatu - slow and steady.

Inilah tujuan utama aku nak berjumpa Eddy malam ni. Satu satunya mamat yang boleh tulong aku untuk dapat maklumat tentang sarang dan port gangster-gangster yang hardcore ni. Aku cuma nak tahu tempat tempatnya saja, aku boleh pergi cari dan reki sendiri dan aku pasti, gerenti aku buleh jumpa salah sorang atau ketiga-tiga lahanat tu.

Aku turun dari teksi, terus masuk ke lobi dan aku menuju ke sudut belakang coffeehouse di Concorde tu. Ramai mata memerhati aku, mungkin sebab parut kat muka aku ni. Aku buat derk jer, aku berjalan menuju meja di hujung sekali, port Eddy selalunya pada waktu waktu begini.



Si Eddy tiada di situ. Cinabeng!!. Ada sekumpulan 4 orang yang sedang asyik di meja tu, pastinya perihal projek billion-billion, biasa la, usahawan Melayu, cakap jer bedekah dekah, tapi bila dapat projek, jual kat orang lain..

Aku jalan keluar dan menuju ke lounge yang berada di sebelah kanan lobi tu dan aku terus ke HRC melalui pintu tepi. Pintu depan tu jangan cerita la, orang dah beratur macam nak beli tiket bas ke Seremban di Puduraya.

“Weeyyy As..lama tak nampak, bertapa ker...apahal muka lu bai?” si Zan, bouncer kat situ tegur aku.

Memang aku nak cari dia pun dan memang lama aku tak jumpa mamat ni. Nama samaran punyalah manja, Zan; tapi orangya, ya rabbi, punya besar dengan kepala botak, tak sajak betul dengan nama samaran tu.

“Yo Zan, biasa la bang, carik ilmu skit...he-he...” aku sambut tangan Zan yang dia hulur dan aku sengaja tak melayan persoalan dia tentang muka aku. Chiss...huduh sangat ke muka aku ngan parut ni?

Bai..masuk...minum ke dulu, jap lagi kita citer panjang lepas aku settle keje kat sini...ok?” Zan pelawa aku.

Tak leh la bro..aku nak cepat, aku nak carik Eddy...kau ada nampak dia?”

“Eddy kat ataslah bai...tempat biasa, tengah layan...baru dalam setengah jam dia naik, aku rasa ada lagi situ”

Hmmm!!! Aku kena decide, samada nak cari si Eddy di atas atau tunggu hingga Eddy datang sambil melayan si Zan.

Aku malas nak lepak sini, pengunjung semakin ramai dan aku pasti ada kutu-kutu lain yang kenal aku akan datang menjengah dan dengan parut di muka aku ni, mesti mereka akan banyak tanya. Aku takde mood nak melayan.

Aku buat keputusan untuk naik ke atas, tempat istirehat eksklusif.

Aku keluar lift, menempuhi koridor dilimpahi lampu suram dan terus menuju ke penghujung hingga bertemu seorang bouncer menjaga pintu. Ada 3 atau 4 orang lain yang belegar kat situ, mungkin tengah kira duit cukup atau tak cukup.

Aku melalui pintu masuk yang dibuka oleh bouncer yang menjaga pintu tu setelah dia mendapat “kata laluan” 50 ringgit dari aku. Terseragam meja reception, canggih dan dah berwajah baru pulak, ikut peredaran zaman.

Dua tiga orang pekerja kat situ berlari mendapatkan aku, tanya aku nak apa. Aku minta dorang beritahu aku Eddy berada di bilik yang mana.

Dorang tak mau bagi tau atau memang tak tau.

Di KL ni dan kat tempat tempat macam ni, dua benda jer yang laku; duit dan pistol. Kalau ada salah satu benda tu, memang mintak apa saja pasti dapat.

Aku ke kaunter reception dan bertanyakan OKT atau kapten yang bertugas. Seorang mamat berwatak jinjang joe muncul mendapatkan aku. Tanpa banyak soal, aku letakkan 100 ringgit kat tangan dia dan aku sebut yang aku nak jumpa Eddy.

Aku terus dibawa ke sebuah bilik setelah dua tiga kali membelok kiri kanan melalui koridor yang agak sempit dan suram tu.

Mamat tu belah, aku ketuk pintu, aku pusing tombol pintu dan aku masuk.

Siutnye Eddy!!, relek jer dia duk atas katil bawah selimut dan sedang menghisap rokok. Kat bilik air aku dengar bunyi shower terpasang.


Info dari Eddy cukup mantap dan berguna, aku bagi dia 300 ringgit, dia tak nak, info dia bagi free jer, kawan-kawan punya hal; tapi aku kata bukan nak bayar dia tapi aku belanja dia malam ni. Barulah dia ambil.

Aku keluar dari Hotel Concorde dah dekat tengah malam. Singgah dulu jumpa Zan, ambil nombor handphone dia dan aku berjanji akan kembali dan kemungkinan besar memerlukan bantuan yang amat besar darinya.

Aku pinjam topi  baseball si Zan yang tersangkut di pinggangnya untukku pakai agar dapat aku sorokkan sedikit sebanyak muka aku yang berparut ni.

Aku mengambil teksi terus menghala ke Brickfields, tempat yang terkenal sebagai sarang kumpulan gangster-gangster pelbagai kaum.

Di dalam teksi, aku kaji balik info dari Eddy. Memang dia dengar desas desus ada orang kaya tengah carik hitman, bayaran dalam 350 ribu ringgit dan target dia orang Melayu. Memang jarang Melayu cari hitman untuk balun Melayu lain.

Selalunya kalau Melayu tu, cari bomohlah untuk santau atau hantar hantu atau jin. Itu sebabnya berita ni tersebar luas di kalangan rangkaian gangster-gangster. Eddy kata gangster Cina ngan gangster India tak berani menghampiri kontrak ni sebab mereka rasa seakan perangkap polis kerana terlalu besar jumlahnya. Too good to be true.

Akhirnya, ada kedengaran yang kontrak tersebut diambil oleh orang luar dan juga mereka ini adalah “orang baru”.

Pihak polis telah mengenal pasti beberapa orang yang disyaki terbabit dan telah pun membuka fail. Namun tiada siasatan usulan dilakukan kerana tiada kes yang berbangkit, tiada laporan pembunuhan atau sebarang aduan diterima.

Aku kaji timeline yang dinyatakan oleh Eddy. Ianya bersesuaian dengan jangkasa masa aku dan Alia tiba di KL. Tidak hairan bagiku kenapa pihak polis tak meneruskan siasatan untuk menjejak orang yang disyaki mengambil kontrak tersebut kerana aku masih hidup lagi dan hotel penginapan aku dan Alia  pun pandai cover kejadian tepoh hari tu.

Tak sesia aku belanja Eddy, memang maklumat yang dia berikan amat mantap dan berguna. Berbaloi juga kenal anggota undercover macam Eddy ni.


Destinasi aku seterusnya akan membawa aku ke kawasan yang dikenalpasti selalu dikunjungi oleh orang orang yang disyaki. Terima kasih bebanyaklah Eddy.

No comments: