Thursday, May 7, 2015

MASIHKAH ADA ALIA - Part 3, Chapter 31

Sepanjang perbahasan tidak satu pihak pun ingin mengalah dan saling tuduh menuduh. Tak kering gusi Hakim menasihati agar kedua-dua pihak untuk bertenang dan diam. Kalau hendak bercakap kenalah ikut giliran dan bukan main mencelah ikut suka.

Hampir dua jam juga perbicaraan dan akhirnya Alia juga mengalah dan bersetuju dengan beberapa syarat dari Harith, walaupun berat sebelah, agar kes ini dapat diselesaikan hari ini juga.

Alia dah nekad, Harith nak tuduh dia nusyus atau derhaka atau apa jua pun, dia dah tak ambil peduli kerana yang penting, dapat cerai hari tu juga. Harta sepencarian atau segala barangan dalam rumah yang mereka kongsi pun Alia dah tak hairan, dia tak nak kesemuanya, dia tak perlukan walau sehelai kain atau sepasang baju yang ada.

Pertanyaan Hakim tentang berapa duit tanggungan yang Alia ingin Harith bayar dibalas jeritan oleh Alia mengatakan satu sen pun dia tak ingin.

Brutal Alia aku ni tapi free jer Alia kena tempelak dengan Hakim yang menyuruhnya supaya jangan meninggikan suara di dalam kamar mahkamah dan bertenang.

Akhirnya, Harith lafaz juga talak depan Hakim. Talak kali ketiga, no turning back, sebab sebelum ni sudah 2 kali jatuh talak namun telah rujuk semula. Orang kaki mabuk ni, memang ikut cakap sedap mulut saja dan lupa bahawa urusan cerai rujuk semuanya direkodkan oeh Mahkamah.

Strategi Alia juga buat pengaduan jatuh talak pertama dan kedua di Mahkamah Syariah dan merujuk semula dengan saksi di Mahkamah juga.

Harith terperangkap, peguamnya tak dapat buat apa apa (mungkin Harith juga lupa dia dah 2 kali lafaz cerai kat Alia sebelum ni dan tak beritahu peguam dia – satu lagi penangan alkohol, sel otak mati beb!). Memang fakta itulah yang menjadi tonggak peguam Alia untuk memerangkap Harith.

Aku lega ya amat. Otak aku dah merancang cara aku nak propose kepada Alia untuk menjadi isteri aku yang sah bila tiba saat dan ketika nanti.

Alia akan jadik milik aku juga akhirnya! Yesss!! Yessss!!

Alhamdullillah. Nasib aku dapat kawal diri aku, kalau tidak mahu aku melompat di dalam kamar mahkamah tu.
Peguam sama peguam akan berbincang untuk documentation selanjutnya dan juga pengeluaran sijil cerai oleh Pejabat Kadi.

Rintangan terakhir aku dan Alia telah berakhir. Aku lihat Alia menitis airmata, berpelukan dengan emak ayah dia dan sanak saudara yang ada.

ITS NOT OVER YET, ALIA!!!!”

Harith menjerit dengan lantang dan sepenuh hati sehingga terdiam seluruh kamar mahkamah tu. Terhenti langkah Alia dan keluarganya yang sedang berjalan keluar untuk seketika. Hakim pun turut terkedu.

Go to hell, Harith!!...Its bloody over between you and me!!!”

Balas Alia. Sebijik kau kena dengan Alia. Dah berlawan jerit pulak dalam mahkamah tu.

Hakim mengetuk amender namanya tu tukul tu untuk mengawal keadaan. Kecoh sekejap keadaan.

Aku terpaku dengan kata-kata Harith tu yang merupakan satu ugutan dan aku tersenggeh mendengar keberanian Alia memaki hamun jantan jahanam tu sebegitu. Ambik kau!


Aku tahu, aku dan Alia perlu lebih berhati hati mulai saat ini. RM12 juta beb!, orang akan buat apa saja untuk mendapatkan duit tu semula!

No comments: