Wednesday, May 13, 2015

MASIHKAH ADA ALIA - Part 4, Chapter 42

Aku hanya sedar yang aku telah sampai ke lokasi yang aku tuju bila diberitahu oleh drebar teksi. Jauh betul renungan aku tadi. Selesai membuat bayaran aku terus ke sarang penyangak yang telah diterangkan oleh Eddy. Memang kawasan ni tempat klasik sarang penyangak.

Siapa yang biasa dengan kawasan Brickfields tu akan tahulah keadaan lorong lorong gelap dan juga rumah rumah separuh gelap di situ. Ramai kutu kutu jalanan, matpet-matpet, gangster tali kasut dan juga mat-mat indon dan bangla berkeliaran.

Di deretan rumah tumpangan murah tu, keluar masuk umat perlbagai ragam mencari kupu-kupu malam dan tempat perlempiasan nafsu dan tak kurang juga tempat tongang arak. Aku doa dalam hati agar matlamat aku tercapai malam ni juga, masa tidak menyebelahi aku.



Destinasi aku, sebuah kelab dangdut, tersorok di tingkat 2 deretan rumah kedai di situ. Sepertimana yang Eddy gambarkan describe, kelab tu tak seberapa, lampu neon yang merangkap papan tandanya pun malap jer tapi pengunjungnya ramai.

Kaki lima menghala ke kelab tu agak sesak dengan orang kerana terdapat sebuah gerai mamak di situ. Aku sedar ramai mata merenung aku, orang asing, muka baru pada yang biasa mengunjungi tempat itu. Topi yang aku pinjam dari Zan memainkan peranan dalam menghalang mata mata yang liar dari melihat muka aku dengan jelas.

Sebelum aku melangkah anak tangga untuk naik ke kelab tersebut, aku lihat deretan kereta yang diletakkan di depan bangunan tu dan aku perhatikan seperti ada sesuatu yang tak kena pada tempatnya.

Mata aku tertumpu pada sebuah kereta – Nissan Fairlady z370, full body kit, warna putih; diantara barisan Satria dan Wira yang dah bikin di situ. Hmm...ada orang kaya baru nampaknya.. Ingin menunjuk kehebatan

Jarang kereta sebegini menjadikan kawasan ini sebagai tempat permainan. Kalau datang pun pasti sekejap, kawasan ni tak selamat. Kesimpulannya amat nyata, pasti yang empunya ni orang baru dan belum mamahami atau mungkin, sengaja untuk menunjuk nunjuk.

Betullah kata Eddy, “orang baru” yang mengambil kontrak mengerat leher aku, masih mentah dan masih amature.



Aku meneruskan langkah menaiki anak tangga ke tingkat 2, melintasi beberapa mamat yang lepak di tepi tangga tu. Cahaya malap membantu aku untuk tidak kelihatan begitu menonjol dan terlalu ketara.

Aku memasuki kelab tu, lagi gelap, cuma downlight suram dan lampu disko yang berkelip kelip tu jer yang memberi sedikit sinaran untuk melihat jalan.

Kelab tu penuh. Aku mencari tempat duduk di bar supaya senang aku memerhatikan keadaan. Tempat duduk paling jauh dari dance floor dan juga pentas menjadi pilihan aku.
Kumpulan dangdut sedang mendendangkan lagu. Bingat telinga, bising ya amat. Berhadapan dance floor adalah sofa-sofa yang disusun berkelompok kelompok dan semuanya ada penghuni.

Mata aku ligat memerhati dan mengamati pengunjung yang hadir. Sukar juga dalam keadaan kelam tu dan cahaya berkelip kelip.

Muncul bartender bertanya apa minuman yang aku mahu. Aku hanya memesan Coke dan bartender tu sengih seolah olah memerli, aku buat tak tau dengan jelingan sinisnya, peduli apa!, dah memang aku tak sentuh air neraka tu.

Coke yang aku pesan sampai dan wajah bartender tu masih dengan lagak sombong. Aku keluarkan duit untuk membayar dan ketika dia ingin mengambil wang tersebut, aku pegang lengannya. Dia tersentak. Aku mengatakan bahawa aku hanya hendak bertanya sesuatu lalu aku lepaskan tangannya semula.

“Rilek brader, aku bukan apa yang kau sangka. Keep the change!” aku jerit di telinganya sambil meletakkan duit 100 ringgit untuk membayar Coke berharga 12 ringgit tu.

Mamat tu pun tunduk ke arah aku.

“Siapa punya Nissan Fairlady kaler putih kat bawah tu?”

Aku nampak dia seakan gugup seketika. Entahlah kenapa. Mungkin dalam tempat ni ada undang-undang tak bertulis mengenai orang yang datang bertanyakan orang lain.

“Tak payah sebut nama, tunjuk mana jer cukup”

“Meja 14, depan sekali, belah kiri stage” ringkas mamat tu membalas dan dia terus belah mengambil order di sudut lain bar tu.




Aku perhati bartender berlalu pergi untuk memberikan sedikit ruang sebelum aku mengalih pandangan aku kat meja yang disebutkan, depan, sebelah kiri stage.

Tersirap darah aku.

Aku tak payah tengok muka dia, tak nampak pun dalam gelap dan samar ketika itu, tapi memang sahih, dari saiz badan dan bentuk rambut, aku kenal benar, dialah mamat yang mula-mula masuk semasa percubaan membunuh aku tu. Cilakak, loaded kau, semua dari duit darah aku.

Memang bertuah aku malam ni dan memang malanglah kau malam ni. Allah tu Maha Pemberi, aku bersyukur kerana Allah menemukan aku dengan bangsat tu malam ni juga. Allah menyebelahi pihak yang benar, doa orang yang teraniaya selalunya dimakbulkan, aminnn!

Aku tak sentuh pun Coke di depanku. Aku terus keluar dari kelab tersebut dan mengambil keputusan untuk lepak di gerai mamak di bawah. Aku order teh tarik dengan nasi goreng mamak satu.

Masa untuk menunggu. Bak kata Pakcik Lamin, “jerat tak pernah lupa pelanduk, pelanduk jer yang lupa kat jerat.”


Aku kena pasang jerat untuk pelanduk sekor ni!!, eh, bukan pelanduk, babi hutan, lagi tepat!! Memang aku dah samakan taraf dia dengan seekor khinzir, malah lebih redah dari tu, cuma aku tak tahu apa jenis binatang lebih jijik dari khinzir.

No comments: