Monday, March 3, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 3, Chapter 28

Pada suatu petang ketika aku tengah berehat di taman setelah penat membelek dan meneliti alatan keselamatan, Alia pun pulang setelah seharian keluar bersama Rodrigo. Aku tidak membenarkan dia drive sendirian kalau kemana-mana sekarang ni, samada dengan aku atau Rodrigo.

“As, nak makan roti jala dengan kuah durian tak?”

Tetiba jer Alia menyoal aku sebegitu di satu petang apabila pulang setelah hampir satu hari suntuk dia menghilang diri dengan Rodrigo. Mana ada kedai yang jual roti jala di sini.

Terkedu aku. Mungkin sebab dah masuk bulan ke lapan kami di sini, Alia mula merindui makanan tempatan di Malaysia sana.

Huh? Mana kita nak cari kat sini. Lainlah kalau you nak kita masak sendiri atau kita kena balik ke KL kejap.”

Alia tidak menjawab. Dia hanya tersenyum dan terus menerus tersenyum. Apa hal pulak ni yang buat Alia amat happy ni?! Aku lari mendapatkan Alia. Dia menyuruh aku duduk dahulu dan tenangkan diri.

Alia mengatakan bahawa tarikh perbicaraan kes penceraian dia dan Harith di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur telah ditetapkan. Harith telah bersetuju untuk membincangkan tuntutan perceraian dahulu dan kemudiannya baru dibentangkan tuntutannya yang lain-lain.

Yeehaa...!

Nasib baik Alia menyuruhku duduk, kalau tidak, mahu tumbang aku mendengar berita yang cukup gembira tu. Dengan tak semena-mena, aku terus merasakan debarannya, hari yang dinanti-nantikan akan kunjung tiba. Selama ini, tak pernah aku rasakan debaran sebegini kerana tarikh perbicaraan selalunya akan ditangguhkan. Tapi, bila dah ditetapkan begini, aku pula jadi nervous! Selangkah lagi aku berganjak kehadapan untuk mendapatkan Alia semula.

Malam tu aku dan Alia makan malam bersama Rodrigo dan tiga pembantu rumah di dewan makan utama rumah tu. Malam tu jugak aku ajar dia orang buat teh tarik. He-he-he, terkejut mereka melihat aku tarik teh, yang banyak melimpah atas lantai dari masuk ke mug. Lantaklah!, nanti dia orang tu juga yang akan kemas.

KL here we come!

No comments: