Monday, February 24, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 3, Chapter 27

Alia hanya memulakan proses penuntutan cerai dari Harith setelah aku berada di Mauritius. Proses tuntutan ini amat rumit sekali kerana tiada hubungan secara lansung dengan peguam Harith di Malaysia. Kami tidak mahu lokasi kami diketahui.

Kesemuanya, ada tiga firma guaman yang kami pakai. Dari Mauritius, kami akan terbang ke Afrika Selatan bagi menemui firma guaman yang pertama. Kemudian semua hal surat-menyurat akan dihantar ke firma guaman di London. Firma ini akan berhubung langsung dengan firma guaman di Malaysia yang mengendalikan kes cerai Alia. Fuh! Jauh belitnya.

Bagiku, tiada jalan lain untuk memastikan keselamatan aku dan Alia. Terpaksa aku lencong sana, kona sini supaya Harith tidak dapat mengesan di mana kami berada.

Kesemua kesan dan jejak perjalanan aku dan Alia telah ditutup rapi. Tidak siapa yang tahu di mana lokasi kami. Apa yang diketahui adalah kami di luar negeri. Itu sahaja. Keluarga terdekat Alia pun tidak diberitahu lokasi sebenar kami.

Aku tak risau sangat pasal duit. Biar belanja mahal sedikit kerana memang berbaloi. Keselamatan Alia dan aku adalah perkara yang paling utama. Walaupun kebarangkalian bagi Harith untuk menjejak kami adalah kecil tapi aku tidak mahu ambil mudah perkara ni.

Jika ada usaha untuk mengesan Alia melalui urusan surat-menyurat yang dibuat, jejaknya akan berakhir di London, sebab dari situ, semua urusan mula menggunakan forwarding company yang menawarkan khidmat urusan secara sulit dan peribadi. Tiada rekod atau catatan apa pun yang dapat dijejak.

Janji ada duit

Beberapa kali juga kami terpaksa berulang-alik ke Afrika Selatan untuk urusan penceraian Alia dalam tempuh beberapa bulan kebelakangan ini.

Frust juga kadang-kali terutamanya bila sahaja hampir untuk mendapatkan persetujuan dan tarikh mahkamah, ada saja permintaan atau permohonan dari Harith yang menyebabkan penangguhan tarikh perbicaraan kes.

Sekali tu biasalah, dua kali dah melebihi batas dan kali ketiga adalah cubaan memperlambatkan perjalanan perbicaraan.

Aku mula merasakan sesuatu kerana setiap kali Harith membuat tuntutan, ianya pasti dengan permintaan untuk bertemu Alia bagi membincangkan perihal tuntutan itu. Kenapa perlu bertemu?

Aku yakin Encik Hashim, takpun Harith, memang menyimpan dendam terhadap aku dan Alia dan berdasarkan jumlah wang yang terlibat. Tidak mustahil mereka ada merancang sesuatu untuk membalas dendam. Apa yang aku dan Alia telah lakukan merupakan satu tamparan hebat, baik pada perniagaan dan juga pada ego mereka.

Aku mencadangkan kepada Alia supaya meminta Harith bersetuju terhadap tuntutan perceraian dahulu. Kemudian baru cerita tentang segala tuntutannya yang lain, lagipun segala perkara dapat dibincang di dalam Mahkamah Syariah dan dibangkitkan ketika bicara cerai itu berlangsung nanti. Tak perlu untuk berjumpa sebelum itu.

Bila aku fikirkan, ianya pasti satu muslihat untuk menarik Alia keluar dari persembunyian.

Licik juga si Harith ni!

Mungkin dia merasa tergugat. Merasa kelakian dan egonya tercabar dan dicalarkan oleh perbuatan Alia terhadap bapanya. Mungkin juga dia telah dimarahi oleh bapanya kerana keceluparan mulutnya telah menyebabkan segala rahsia terbongkar.

Pasti dia tidak akan berdiam diri. Gerenti dia nak kembali duit tu atau yang paling tidak, untuk membalas dendam! Aku rasa kalau perasaan benci dan marahnya pada Alia sedang meluap-luap, macam manalah agaknya perasaan marah dia kat aku. Mahu dia nak bunuh aku kalau dia dapat. Dahlah dia kena belasah dengan aku, kini mengetahui aku juga telah menghilang seperti Alia.

Dalam fikirannya, pasti aku sudah bersama Alia dan duit 12 juta! Tengah enjoy sakan kat memana.

Aku rasa tak ramai lelaki boleh sabar dengan gambaran tersebut. Apa lagi lelaki seperti Harith yang sombong, bongkak dan mempunyai ego sebesar gunung.

Aku pula semenjak kebelakangan ni mula obses dengan soal-soal keselamatan sehingga seluruh rumah, kawasan luar, halaman, tiang dan tembok telah aku pasang dengan kamera litar tertutup. Aku menjadikan salah sebuah bilik sebagai pusat kawalan.

Dari situ, aku memerhatikan dan memantau keadaan, terutama pada malam hari. Tak cukup dengan itu, aku pasang juga motion sensor di tempat-tempat tertentu. Siren dan alat penggera jangan cakaplah, sentiasa aku pastikan kesemuanya berfungsi dengan baik. Asyik-asyik sistem check jer setiap minggu. Better safe than sorry – itulah kata-kata yang aku pegang.


Duit boleh cari, Alia mana aku nak cari ganti lagi!

No comments: