Thursday, February 20, 2014

MASIHKAH ADA ALIA - Part 3, Chapter 26

Perkara pertama yang membuat aku agak selesa berada di Mauritius ni adalah tentang makan dan juga bahan-bahan mentah untuk memasak. Memang amat senang di dapati. Terdapat banyak kedai-kedai yang diusahakan oleh peniaga-peniaga keturunan India yang menjual rempah ratus lebih kurang sama di tempat kita juga. Kari di sini pun seakan-akan kari yang kita biasa jumpa di restoran-restoran kari kepala ikan di Malaysia, cuma ada sedikit tambahan ramuan tempatan.

Sesiapa yang gila makanan laut, memang di sinilah syurganya. Ikan, sotong dan ketam boleh dipilih terus dari nelayan pesisir pantai yang pulang dari laut. Punyalah segar, kalau nak lagi segar, kenalah pinjam bot dorang dan pergi tangkap sendiri.

Aku pula gemar pergi di kala senja untuk menjenguk kalau ada bot-bot besar yang menangkap ikan di laut lepas kembali dengan tangkapan mereka. Sebelum tu, aku dah minta Rodrigo sediakan bara api. Kalau ada bot yang berlabuh, aku akan memilih dengan teliti, siang dan sediakan ikan, udang atau sotong bakar untuk makan malam. Lazatnya kalau dapat yang baru keluar dari perut laut. Terasa manisnya.

Gerai pun banyak di sini terutamanya di sepanjang pantai dan juga di kawasan bandar. Sama saja keadaanya seperti kita sedang berjalan bersiar-siar di tempat-tempat tertentu di tengah-tengah Bandar Melaka. Dunia lama bertemu dunia baru. Yang bestnya di sini, kawasan bandar tak pernah sesak. Rentak perjalanan hidup amat perlahan. Tidak terburu-buru. Semua orang seolah-olah sedang bercuti.





Setelah lima bulan aku berada di sini, sudah hampir 70% dari keseluruhan pulau ni aku jelajah, dari Port Lois ker Baie du Cap, Bel Ombre, Souillac, Pavillion du Grand Port. Kebanyakannya tempat peranginan tepi pantai. Hanya ke Rodrigues Isle sahaja aku belum pergi lagi, tapi aku rasa sama saja dengan Langkawi agaknya.

Selalunya destinasi yang dipilih adalah tempat atau kawasan pelancungan yang ada tarikan berlainan dari tempat lain, samada dari segi tinggalan sejarah, alam semulajadi atau sumber keseronokkan.

Aku dan Alia bersependapat bahawa kalau kami pergi ke tempat-tempat yang menyediakan tarikan yang sama pasti bosan. Berapa kerap sangat kita boleh bersantai di tepi pantai. Pasti jemu. Jadi, aku dan Alia mempelbagaikan tujuan lawatan kami dari satu tempat ke tempat yang lain. Mencari sesuatu yang lain dan yang tidak ada di tempat yang kami telah lawati. Barulah ada variety dan tidak menjemukan.

Ada masanya Rodrigo akan menjadi pemandu pelancung kami. Tidak, bukan dengan kereta antiknya tu. Ada 2 buah lagi kereta yang Alia sudah beli dengan harga yang agak berpatutan. Kereta baru, senang nak jaga dan pasti tidak banyak mendatangkan masaalah untuk 2 atau 3 tahun. Sesekali, hanya aku dan Alia, berbekalkan peta panduan dan juga semangat untuk mengembara, akan memulakan perjalanan. Aku pula sentiasa dengan pandangan bahawa Mauritius ni kecil, pusing arah mana pun akhirnya akan ke tempat yang sama juga. Pi mai pi mai tang tu jugak!

Kami akan redah sahaja tempat-tempat yang kami fikirkan seronok dan mempunyai kelainan. Maklumat in kami dapati dari risalah-risalah yang kami baca dan juga cerita-cerita dari mulut Rodrigo dan pembantu-pembantu rumah.

Adakalanya, aku rasa macam tengah honeymoon dengan Alia pula. Tapi aku masih menghormati statusnya yang masih bergelar isteri orang. Perkara ni aku titikberatkan. Walau kami rapat namun masih ada lagi rintangan yang memisahkan kami berdua. Aku masih bersabar. Begitu juga Alia.

Namun tidaklah sepanjang masa aku berkepit dengan Alia. Adakalanya aku membiarkan Alia bersendirian dan aku layan si Rodrigo ke sana ke mari. Aku mula memupuk ramai kenalan orang tempatan, terutama di kampung halaman Rodrigo yang terletak di kaki bukit berdekatan rumah Alia.

Kebanyakkannya otai-otai kerana tak berapa ramai pemuda-pemuda baya aku. Golongan muda pula sudah meratau dan berkerja di hotel-hotel dan tempat peranginan utama di serata pulau ini.

Masalah perhubungan juga yang menjadi rintangan untuk aku selalu lepak dengan mereka ni, tapi ada juga seorang dua yang memahami bahasa Inggeris. Mereka ni yang selalunya jadi penterjemah.

Untuk mengatasi perasaan jemu yang kadang-kadang datang, aku ada juga mengajar orang gaji Alia cara-cara menyediakan masakan Melayu, terutama sambal tumis dan gulai-gulai yang mudah. Bahan-bahannya senang di dapati dan kalau tiada, aku buat sedikit pembaharuan terhadap resipinya. Lebih kurang jer rasanya. Hantam sajalah labu! Janji aku dapat rasa makan sambal tumis sekali-sekala, cukuplah bagiku.

Ada masa masa tertentu yang Alia akan sibuk menguruskan hal dia dengan Harith. Proses penceraian jarak jauh memang mengambil masa yang lama. Sedangkan sekampung pun lama kes nak selesai, inikan dah lain benua.


Bila dia tension semacam saja, aku berikannya ruang untuk bersendirian dan berfikir. Aku tahu pasti Harith buat hal dan membuat tuntutan yang tak masuk akal. Mungkin sengaja hendak menyakitkan hati Alia lagi. Sukar aku nak tolong dalam perkara ni. Apa yang aku boleh lakukan adalah mendengar luahan perasaannya dan menjadi tempat dia mengadu.

No comments: