Monday, February 10, 2014

MASIHKAH ADA ALIA -Part 3, Chapter 23

Aku tersedar apabila kereta bergegar dengan lebih kuat dari biasa kerana terlanggar lubang.

Aku lihat jam di kereta tu masih pukul 11.56, tak bergerak. Aku tepuk dahi, jam rosak daaa!

Aku jengok ke luar dan mendapati kami sudah berada di kawasan bandar. Jalanraya diterangi lampu dan terdapatnya bangunan-bangunan agak moden serta  barisan rumah dan kondominium. Aku merasa lega, kalau kereta nak rosak di sini, aku tak kisah sangat, kawasan bertamadun, pasti ada kedai baiki kereta atau stesyen minyak atau hotel.

Aku terlihat signboard – Port Lois. Ah! Dah sampai.

Agaknya macam Port Klang kut ibu negeri Mauritius ni.

Aroma air laut memenuhi ruang dalam kereta tu dan ketika aku menyangka akan melihat kapal  kontena dan kren pengangkut, mulut aku ternganga apabila Rodrigo mengambil selekoh dan kereta tersebut berdepan dengan sebuah dermaga yang dilimpahi cahaya. Jelas di hadapanku sekarang ni sebuah permandangan yang berbeza dengan apa yang aku bayangkan.

Dermaga di situ dipenuhi beratus-ratus yatch dan kapal mewah yang berbagai rupa, dari sekecil kecilnya sampai yang lebih besar dari rumah. Trimaran, catamaran, yatch, super yatch, mega yatch, single hull, double hull dan berbagai rekabentuk lagi yang aku tak tahu namanya, semuanya ada. Itu yang aku nampak di kawasan yang diterangi lampu. Di sebalik kegelapan malam dan berada jauh sedikit, memang terdapat bayang-bayang ratusan lagi kapal layar, yatch dan kapal mewah sedang berlabuh. Memang syurga dunia bagi mereka yang gemar belayar.

Ianya bagaikan kesemua pemilik kapal-kapal mewah di dalam dunia sedang berkumpul di Mauritius dan masing-masing cuba memperagakan kehebatan, keunikkan dan juga kecanggihan kapal milik masing-masing. Aku teringat kepada kapal mewah Encik Hashim yang berharga 12 juta ringgit tu. Kalau berada di dermaga ini sekarang, layak duduk di kelas tiga atau kelas empat sahaja, tak perlulah dia nak berlagak.

Rodrigo memandu keluar dari pesisir pantai menuju ke pendalaman arah kawasan yang agak berbukit bukau. Aku dah risau, ni Alia sewa rumah setinggan ke apa di sini? Tapi Rodrigo telah memberitahu bahawa rumah Alia besar, jadi takkanlah rumah setinggan pula.

Tapi mungkin Rodrigo bergurau dengan aku, tengok sajalah kereta yang dipandunya, mungkin Alia menumpang di rumah setinggan Rodrigo. Bercelaru juga fikiran aku!

Perlahan Rodrigo memandu di jalanan yang mendaki dan mendaki itu. Aku nampak beberapa bunglow yang menghadap laut bertenggek di lereng lereng bukit. Sayup-sayup lampu berkelip-kelip dari jauh. Di kiri kanan jalan aku memerhatikan dan mengesahkan tiada kelompok rumah setinggan.

Perkara yang paling ketara adalah pintu gerbang-pintu gerbang laluan masuk ke kawasan rumah persendirian yang tersorok jauh dari pintu masuk. Kalau pintu gerbangnya sahaja dah dekat 20 kaki tinggi, bayangkanlah berapa besar rumahnya pula.

Memang betullah apa yang Rodrigo kata, dia tak memperdaya aku.

Kereta tetap mendaki lagi, seperti hendak naik Genting Highlands pula dan setelah hampir 20 minit juga melalui jalan yang berliku liku, Rodrigo secara tiba-tiba menghentikan kereta. Kami dah sampai di penghujung jalan. Sudah sampai ke puncak bukit yang di daki tadi.

Di hadapan kereta kami, berdiri sebuah pintu gerbang yang besar. Macam pintu nak masuk istana. Pagar dari besi keluli yang berkerawang dan berukir-ukir yang hampir 20 kaki tinggi dan diapit oleh tembok naked bricks yang seakan rupa bangunan Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur.

Rodrigo menekan butang kawalan di tangannya dan pintu pagar di gerbang tu terbuka luas. Kami melalui bawah gerbang tu dan terus masuk satu halaman yang besar dan dengan tiba tiba halaman itu dilimpahi lampu. Terang benderang keadaan sekitar.

Aduhai…, keseluruhan halaman itu bermandikan lampu dan dapat aku saksikan reka bentuk French Renaissance Garden, punyalah besar, aku rasa halaman tu saja dah 1 ekar luasnya. Berhadapan halaman tersebut tersergam sebuah rumah. Warna putih, yep!, macam White House  kediaman rasmi Presiden Amerika tu.

Woah…! Alia got good taste.

Rumah reka bentuk colonial lama dengan barisan tiang-tiang Roman pillars sebesar 1 pemeluk dan 15 kaki tinggi beratur depan rumah tu.

Aku berdebar. Debaran yang biasa aku alami bila merasai kehadiran Alia.

Rodrigo memandu kereta terus ke hadapan pintu utaman rumah tu. Pintu tu pun besar ya amat. Bapak pintu ni! Aku meneka ianya dibuat dari kayu mahogany atau mungkin meranti atau kayu jati…entahlah, aku main sebut jer sebab ianya begitu berkilat memancar kemerah-merahan.

Pliz kamhkamh een, monziur.” pelawa Rodrigo sambil membuka pintu kereta untuk aku melangkah keluar.

Merci…”

Cewahh, aku pun cakap French la konon, padahal ucapan terima kasih tu saja yang aku tahu.

Ada anak tangga untuk ke pintu utama, tak ubah seperti tangga melaka, cuma di sini warnanya putih, diperbuat dari marmar dan amatlah besar dan panjang. Ada empat anak tangga naik ke atas.

Aku naik tangga dan tercegat depan pintu tu. Aku berpaling ke arah Rodrigo untuk bertanyakan di mana Alia, namun dia dengan pantas telah kembali ke kereta dan memandu keluar dari halaman itu menuju ke arah belakang. Kereta itu hilang dari pandangan aku.

Aku tercegat seorang diri depan pintu yang amat besar tu.

Mana Alia?

Tiba-tiba aku teringat yang mungkin Rodrigo tersalah jemput orang di airport agaknya. Mungkin aku sudah silap dengar apa yang dikatakan di sebalik loghatnya yang pekat tu. Mungkin dia sepatutnya mengambil atau menjemput orang lain, tapi terjemput aku. Alamak! Betul ke aku sepatutnya berada di sini atau Agaknya Alia tengah tunggu aku di airport? Rumah siapa pula yang aku tengah nak masuk ni?

Aku berpeluh.

Nak bagi salam ke ni…?

Dalam aku berdilema tu, pintu terbuka dengan perlahan dan seorang wanita separuh umur menonjolkan diri.

Bonjour monziur Ash, welkahm, pliz, kamh in” dia ushar aku, sama saja loghat percakapannya seperti Rodrigo.



Aku melangkah masuk dengan perlahan. Masih ada rasa sangsi dan malu dalam diriku untuk memasuki rumah yang agak asing ni. Cuak pun ada juga kerana aku tak tahu lagi aku berada di tempat yang betul atau tidak. Hatiku masih tertanya-tanya.

Benda pertama yang aku terperasan adalah chandelier diperbuat dari kristal yang bertingkat-tingkat dan berlapis-lapis seperti di dalam sebuah ballroom di hotel bertaraf 5 bintang. Siling di ruang tamu itu juga amat tinggi. Manakala lantainya adalah dari kayu yang telah digilap berkilat!

Kemudian baru aku perasan keseluruhan ruang tamu itu. 

Warna asas adalah putih, seputih-putihnya. Dari dinding hingga ke siling. Aku rasa mau kena sapu cat 3 kali setahun untuk memastikan warna putih tu tak pudar dan dibersihkan selalu agar tidak kelam diliputi oleh habuk. Susah nak maintain rumah macam ni, mau kena ada 5 hingga 10 orang pekerja untuk menjaga kebersihan sahaja, belum lagi kerja-kerja menggilap, mengecat, lap habuk dan kotoran.

Secara keseluruhan, ruang itu bertemakan Neo-Classical, lengkap dengan lukisan potrait cat minyak yang besar-besar, wall carpets, tapestries, cermin besar serta brass and silver finishings.

Ada tangga disebelah kanan. Aku yakin bahawa ruang yang aku sedang berdiri sekarang ni hanya tempat menyambut tetamu atau kawasan tempat tetamu bersantai dahulu sambil berbual-bual kosong sebelum dibawa ke dewan makan. Mungkin juga, berdasarkan keluasannya, lantai kayunya dan siling yang tinggi, ruang ini pernah menjadi dewan tarian pada satu ketika dahulu.

Pandangan pertama aku adalah macam masuk lobi hotel dan bukan masuk sebuah kediaman. Mungkin ini hanya getaran yang aku rasai kerana kali pertama menjejak kaki ke sini. Agaknya, bila dah lama nanti, aku pasti merasakan getaran yang berbeza, getaran yang lebih ceria yang boleh membuat aku merasa diterima di sini.

Aku pandang persekitaran sekeliling dan cuba mencari wanita yang mempelawa aku masuk tadi. Sudah tidak kelihatan kelibatnya, cepat betul dia bergerak dan menghilangkan diri.

Manalah dia pergi, kalau iapun bawalah kopi atau air untuk aku minum dulu, lepas tu barulah pergi, kenapalah dia biarkan aku sendiri begini!

Tanda-tanda jet lag sudah muncul. Aku mula merasa serba tak kena dan cepat marah. Kalau aku tahu mana dapur, memang aku dah pergi ambil sendiri!

Aku ingin bertanyakan tentang Alia juga, mana Alia, di mana boleh aku berjumpa Alia!!? Aku mula naik geram. Dahlah tadi aku tak sempat nak bertanya dengan Rodrigo, kini wanita tadi tu pun menghilang diri juga!

Aku kekeliruan sekarang ni, tak dapat nak memikirkan apa lagi yang akan mendatang dan menyediakan diriku untuk menghadapinya. Aku macam dah give up, aku seakan putus asa dan tak larat lagi untuk bergerak, rasa macam nak tidur kat situ juga, lantai pun lantailah. Aku dah tak peduli kerana semenjak aku tiba hinggalah sekarang ini tak habis-habis dengan kejutan demi kejutan yang membuat aku tidak keruan. Penat kepala otak aku!

Tiba-tiba, ada suara menjerit,“Asmara…!!!”

Suara Alia! Ahh…, lega aku. Melonjak hati dengar penuh keriangan bila mendengar something familiar in this foreign land. Sekarang, sah yang aku tidak tersalah tempat dan Rodrigo tidak tersalah orang. Memang aku patut berada di sini.

Aku menoleh ke arah Alia yang berada di lantai atas. Anggun dan ayu. Sejuk hati melihatnya di situ. Perjalanan jauhku semakin aku rasakan berbaloi sekali.

Tak ubah macam babak dalam filem hindustan pula bila Alia berlari turun tangga untuk mendapatkan aku. Aku pun jatuhkan beg yang aku sandang dan terus mendapatkan Alia.

Lama aku peluk Alia, Alia peluk aku, macam tak jumpa 8 tahun.

Banyak perkara nak aku cerita dan banyak perkara yang aku inginkan Alia bercerita padaku. Tak tidor lagilah aku jawabnya.



Aku bangun pagi esoknya tu dalam keadaan mamai. Masih disorientated lagi. Hampir beberapa minit baru otak aku berfungsi 100% dan baru aku ingat aku berada di mana dan apa jadi malam sebelumnya.

Aku termenung seketika atas katil. Otak aku memainkan ulang tayang babak pertemuan aku dan Alia malam tadi.

Lama aku berborak dengan Alia, gelak sakan dia bila aku cerita tentang air muka bapak mertua dia semasa aku tender resignation. Tapi, bila aku cerita pasal aku belasah si Harith, dia macam tersentuh jer, berubah juga airmuka dia. Namun setelah aku membuat lawak bodoh dua tiga kali, Alia kembali ceria dan kami meneruskan bicara dalam keadaan riang, walau mata dah berat dan masing-masing dah menguap hampir beratus kali.

Aku tanya Alia istana siapa dia dah beli ni. Punyalah besar.

Alia gelak, dia kata dia belum beli lagi, dia hanya menyewanya. Dulu kediaman Bristish Commissioner dan sebelum tu French Ambassador. Kediaman ini telah dibina sejak abad 18 lagi dan masih bertahan sehingga sekarang.

Kebanyakkan perabut, peralatan dan perhiasannya pun dah berumur lebih dari satu abad. Siul!, mengermang bulu roma aku, rumah lama macam ni sahih ada hantu!.

Alia mengucapkan terima kasih padaku kerana menjayakan operasi penipuan ke atas Encik Hashim. Aku tidaklah berbangga sangat sebab mak aku ajar, tak elok kita menipu dan mencuri. Berdosa beb!. Namun, aku pendam perasaan tu dan hanya mampu melemparkan senyuman tawar. Aku lakukan semuanya kerana aku sanggup berkorban apa saja untuk Alia.

Memang kelemahan aku adalah Alia, aku tak tahu kenapa tapi memang dari dulu lagi, her wish is my command! Alia perlu sebut jer sesuatu yang dia mahu dan selagi mampu, apa yang disebutnya akan aku dapatkan untuknya. Nasib baiklah Alia bukan jenis yang suka mengambil kesempatan, kalau tidak, masak aku!

Alia terlihat senyumanku yang tawar tu, dia tahu aku menyelindungi perasaan sebenarku dan dia juga tahu, aku memang tak gemar mengambil sesuatu yang bukan milikku. Aku takkan lupa hujah-hujah yang dibentangkan oleh Alia berkenaan duit RM12 juta tu. Memang mantap hujahnya, memang pintar kata-katanya dan penerangan yang diberikan telah membolehkan aku menarik nafas lega.

Alia menerangkan, sebenarnya, duit RM12 juta yang kita orang sebat tu, secara teknikal bukan duit SGE dan bukan duit Encik Hashim, duit itu adalah duit bapa Alia. Jadi, secara tak langsung, Alia juga berhak terhadap duit itu.

You can’t be stealing something that is rightfully yours!? Betul tak?” Kata Alia, hujahnya itu membuat aku teruja mendengar.

Ada kebenarannya kata-kata Alia tu.

Jika sesuatu itu adalah hak kita pada awalnya dan telah diambil secara penipuan atau paksaan, tak salah kalau kita berjuang dan berusaha mendapatkannya kembali. Kenapalah Alia tak buat kursus undang-undang dahulu masa di kampus, memang ada tokoh dan berbakat jadi peguam!

Semasa menjadi menantu Encik Hashim, Alia mula menghidu penipuan yang dilakukan oleh Encik Hashim terhadap bapanya. Si Harith yang buka tembelang. Bila dia mabuk dan Alia tegur dengan lembut, dia akan naik angin dan mula cakap merapu, menengking dan mengherdik Alia.

Harith begitu sombong dengan status keluarganya yang kaya raya, tapi terlupa keluarganya jadi begitu hasil ehsan dan pertolongan ikhlas bapa Alia. Sedap mulut saja dia mencaci keluarga Alia dan berkata betapa bodohnya bapa Alia dan betapa pandainya bapanya sendiri. Pandai membelit adalah!

Kata-kata kesat Harith  pada mulanya tidak diendahkan oleh Alia yang hanya mampu memendam rasa, namun secara perlahan cacian dan kata-kata perli serta cebis-cebis umpatan dari Harith bagai memberikan pembayang dan petunjuk terhadap penipuan yang dilakukan oleh Encik Hashim kepada bapa Alia.

Rasa curiga Alia mula menebal bila dia mengingati perbualan dengan bapanya mengenai SGE. Pada mulanya, perbualan adalah sembang kecil di meja makan dan tidaklah serious, namun apabila kata-kata Harith mula menyakitkan hati, Alia mula membincangkan perihal SGE dengan lebih mendalam dengan bapanya. Dari situ Alia akan membandingkan kata-kata bapanya dengan apa yang Harith sampaikan. Apa yang didapati adalah fakta-fakta dari Harith dan bapanya amat jauh berbeza. Ada sesuatu yang tak kena.

Ianya seperti menyelesaikan jigsaw puzzle. Cebisan maklumat yang Harith berikan kepadanya secara tidak sedar itu dikumpul dan dikaji oleh Alia. Kemudian, maklumat dari bapanya pula dikaji dan perbandingan dibuat secara teliti. Dari situ Alia berjaya mendapatkan gambaran. Namun gambaran itu masih samar dan untuk mendapatkan maklumat serta butiran yang boleh menjelaskan gambaran tersebut, Alia perlu bekerja dengan SGE. Di situ semua maklumat boleh didapati. Otaknya pantas dan cekap merangka strategi.

Secara perlahan dan halus perancangan Alia untuk bekerja di SGE berhasil. Dia berjaya masuk ke SGE dan ini membuka ruang baginya untuk menyiasat dan mencari bukti terhadap kata-kata si Harith. Siapa nak marah menantu Chairman, kan? Geliga otak Alia. Lebih-lebih lagi kalau berada dalam Jabatan Audit Dalaman, memang kerja mereka memeriksa segala rekod, maklumat serta sistem yang ada.

Hasil siasatan Alia, memang terdapat banyak bukti dari rekod-rekod syarikat yang Encik Hashim selalu dan kerap kali memutarbelitkan fakta dan penyata-penyata kewangan sesuatu projek di dalam laporan yang diserahkan kepada bapa Alia. Adakalanya, langsung tiada laporan diberikan.

Jika sesuatu urusniaga itu membawa keuntungan 10 juta, hanya 3 juta sahaja akan diberitahu kepada bapa Alia dan 3 juta ini pula yang akan dibahagi dua setelah ditolak cukai koperat, kos dan perbelanjaan pengurusan.

Jadi berapa yang tinggal untuk bapa Alia walhal selebihnya Encik Hashim dah bedal. Partner makan partner.

Bapa Alia, yang amat lurus orangnya serta senang mempercayai insan yang lain, tidak pernah bertanya atau sangsi terhadap laporan-laporan yang diterima dari Encik Hashim. Kalau projek dikatakan rugi, maka dianggap rugilah projek itu tanpa usul periksa. Geram juga Alia dengan perangai bapanya tapi nak buat macam mana, dah begitu pula pegangannya. Kenalah turutkan.

Tapi Alia degil. Degil dan juga ingin membalas dendam pada Harith. Mulut Harith yang cabul tu perlu diajar dengan apa cara pun. Itulah motivasi sebenar Alia. Memang dia marah sungguh dan dia amat berkecil hati dengan Harith kerana mempersendakan nama keluarganya sebegitu.


Mana boleh jadi! Jantan dayus yang berani pukul bini mana boleh dibiarkan berkelakuan sesuka hatinya, lagilah dia naik kepala. Lagilah dia ingat dia berkuasa, dia kuat dan tiada apa yang boleh menggugat keutuhannya. Kalau beradu tenaga memanglah Alia tidak dapat menandingi kudrat Harith, tapi Alia yakin, kalau beradu akal fikiran, dia ada peluang untuk membalas perbuatan Harith.

No comments: