Thursday, June 24, 2010

Elina Shakila - Part 3

Puas aku cuba, puas aku melawan, namun aku tewas juga dengan bayangan dan impian Lina. Aku tewas untuk menahan desakan dari fantasi-fantasi aku, walaupun bertahun-tahun sudah berlalu, ianya tetap segar bermain di otakku.

Dan, ianya terjadi, tanpa dirancang, tanpa diduga.

Fast forward sedikit, aku telah mendapat satu project yang memerlukan keparan Joie dalam bidand dia dan aku telah aturkan mesyuarat dengan adikku tu. Segalanya dah dipersetujui dan entah macam mana, Joie kena handle project lain dan dia suruh aku berhubung terus dengan Lina. Aku mulanya tak setuju atas sebab-sebab tertentu, namun aku tak boleh la nak tolak bulat-bulat, takut mendatangkan tanda tanya. Aku pun setujulah, since Lina pun ada contact-contact yang boleh menjayakan project tersebut seperti yang aku mahu.

“...beep...” phone aku berbunyi.

Aku jawab seperti biasa dan Iza, secretary aku terus menyatakan “ada a girl on the line, tapi tak nak bagi tau nama dia..” dengan nada yang macam fed up dan marah. Aku suruh dia pass the line.
“yeap..hello…?” aku pick up phone aku, saja aku tak guna speaker sebab aku tau si Iza pasi tengah pasang telinga nak mendengar.

“its me…” suara halus kedengaran.

“me? Me, who?” aku kehairanan.

“lina lahhh!..”

“laaaa…how are u sweetie?”

“biasa jer…so, whats up?”

Aku pun menceritakan tentang project yang aku sedang uruskan dan dengan persetujuan Joie, supaya aku berhubungan dengannnya.

Semenjak dari panggilan permulaan tu, aku dan Lina mula bekerjasama dan menghadiri mesyuarat demi mesyuarat dengan client aku.

Dari situlah aku makin bertambah feel kat Lina, Cara dia cakap, cara dia bersembang dan mengeluarkan idea. Memang bernas. 3 jam duduk ngan si Lina ni tak boring. Kami boleh berbual tentang segalanya dan aku ingat aku mahir tentang general knowledge, tapi si Lina pun hebat gak. Cuma bila cerita bab-bab sukan, dia kalah la, aku kena ajar dia.

The breakthrough, satu hari, ketika di Uptown, Damansara, dalam pukul 2 pagi, aku dengan Lina duk lepak lepas satu discussion yang amat panjang bersama client dengan event managers, Lina menyatakan sesuatu yang aku tidak duga sama sekali.

“can I trust you with something I wanna say?” Lina memulakan.

“yeah sure, I’m not a stranger, am I” jawabku.

“I’m thinking of asking for a divorce from Joie”

“Huh!??” WTF, aku berkata dalam hati. Hampir tersembur air yang aku minum, “you are not serious, are you?” aku bertanya. Tapi dari air mukanya, aku tahu she’s dead serious!

Lina mula bercerita tentang masalah yang dia hadapi dengan Joie. A to Z dan aku hanya memberikan respon yang sesuai pada masa yang sesuai. Aku biarkan Lina meluahkan segalanya, hingga berlinang airmatanya.

Bila dah selesai, Lina kelegaan, dia senyum padaku. Aku juga tersenyum. Nampak seolah-olah satu beban yang amat berat telah hilang dari atas bahu Lina.

“Why are you so nice to me?” muncul soalan dari Lina lagi yang aku tidak duga.

“Nice? Well, to tell you the truth Lina, I just can’t resist you. Jangan salah anggap o.k. I’m not supposed to feel this way coz you are my sister inlaw, Joie’s wife, tapi I think you pun tahu, I have this urge to be close with you always…” aku terus terang dengan perasaan aku.

Lina gelak kecil.

Aku gusar. Adakah dia memperkecilkan aku dan perasaan aku itu?

Lina senyum… “you are always my favourite among Joie’s other brothers…I feel safe when I’m with you, Jimi…” dia tertunduk malu.

Ahhh…nice. Aku pun make my move. Aku pegang tangan Lina. Tiada bantahan, dia merenung jauh ke wajahku. Aku kucup tangannya… “don’t get me wrong, Lina, I’ve truly enjoyed this few months we’ve been working together and this is about the happiest moments I’ve had for a long long time...” aku mula berbicara dan aku genggam erat tangan Lina.

Lina membalas dengan menggenggam erat tanganku.

“I can only say that things will get better for you and I will always be there for you...always...” tanpa kulepaskan renungan pada Lina dan dengan tangan dan jejari kami kemas bertaut. Lina tersenyum. Senyuman yang manis, menarik dan menawan. Senyuman yang terpancar dari isi hatinya dan kelihatan jelas dari matanya. Its always the eyes, you can see the soul through the eyes.

Kami terus berbual-bual kosong, berjenaka, mengenang kembali saat-saat lama, tetapi, bezanya, tangan Lina aku genggam disepanjang perbualan.

Kemesraan kami terus meningkat ke tahap yang tidak sepatutnya. Tapi ketika itu, aku tidak terfikir, tidak terlintas apa-apa pun di dalam diri aku, kecuali menikmati kemesraan bersama Lina.

Aku gembira, aku happy. Hampir pukul 4 pagi juga baru aku hantar Lina pulang dan ketika dia keluar dari kereta, aku kucup lagi tangannya. There, at that moment, pada sekilas pandang, ada kelainan terbayang di wajah Lina. Wajah yang menampakkan kegembiraan dan pada masa yang sama, menahan kesedihan. Lina cuba berkata sesuatu, tapi terhalang dan dia terus masuk ke rumah.

Semenjak kemesraan yang terjalin pada malam itu, aku mula melayan Lina lebih dari yang sepatutnya. Aku melayan dia seperti dia adalah kekasih aku. Like a lover. All the romantic things yang aku tahu, aku curahkan pada Lina. She is my angel.

Valentines’ Day aku hadiahkan dia gelang emas, tersorok dalam 5 dozen rosed yang aku beli. Birthday dia, aku berikan jam Bvlgari dan minyak wangi, make-up, baju, kasut, blouse, handbag jangan ceritalah, pantang masuk shopping complex, pasti Lina akan mendapat sesuatu.

Setiap kali kami selesai mesyuarat di sebelah malam, kami akan pergi clubbing atau pergi tengok live band; atau paling kurang pun late supper di mana-mana.

Dan kami berjalan sekarang ini sudah berpimpin tangan, bak sepasang kekasih. Perlahan dan dengan tiada disedari, pertahanan Lina aku kikis, sedikit demi sedikit. Aku kenal si Joie yang kasar, keras dan langsung tak romantic. Aku berikan pada Lina apa yang dia tidak dapat kecapi dari dan tidak diberi oleh Joie.

We became lovers…

No comments: